Det norske mobilsalget holder stand

Salget av IT-produktsalget falt i første kvartal i Norge, men heldigvis holder mobilsalget seg.

I en omfattende sammenstilling tidligere i dag påpeket digi.no at salget av IT-produkter falt i første kvartal. Tallene er ensteming fra de som foreløpig har lagt frem tall: Både Ementor, Komplett, Dropzone og den største distributøren i Norge, Scribona melder det samme. (Les saken i boksen til høyre)

Dette er dårlige nyheter for bransjen og det kommer verre signaler fra Sverige. I første kvartal falt mobiltelefonsalget for første gang på to år, rapporter analysebyrået IT Research til SvD Näringsliv.

IT Research har dog en forklaring som ikke skyldes dårlige tider eller svake produkter - forklaringen ligger i kampanjer og priser operatørene har endret i første kvartal i Sverige.

Her i Norge avkrefter mobilimportøren Dangaard at det også har vært et fall i mobilsalget i første kvartal. Dangaard importerer 45 prosent av alle mobiltelefoner som selges i Norge og har dermed en representativ oversikt.

- Det har ikke vært noe svikt i mobilsalget, det ligger på nivå med første kvartal i fjor som var et svært godt år, forteller Jan Gunnar Næss, administrerende direktør i Dangaard Norge, til digi.no.

Men han spår en mindre nedgang for hele 2005.

- 2004 var et rekordår med et salg på 2,1 millioner mobiler. Utskiftningen til kameramobiler drev salget til nye høyder. I Norge bytter vi mobil i snitt hver 12-15 måned, hvilket er veldig høyt. Jeg tror salget vil falle med noen hundre tusen mobiler i år, men markedet er veldig bra, påpeker Næss.

Salget her i Norge drives av andre faktorer enn bare kamera.

- Vi er fremdeles veldig gira på teknologi her i Norge og mote-effekten er viktig, vi skal ha det siste og flotteste, påpeker han.

Til toppen