Det norske spillsalget til himmels

Det nye spillmarkedet vokser kraftig, viser nye fra bransjeforeningen NSM.

I første halvår i år har nordmenn brukt over 300 millioner kroner på spill. Og det er bare i form av dataspill som kan måles gjennom butikksalg. I tillegg kommer kjøp av dataspill over nett, og online-rollespill som det abonneres på, skriver Aftenposten.

- De som begynte å spille dataspill på 80-tallet har aldri sluttet. Nå er de i 30-årene og de spiller fortsatt, sier Fredrik Breien. Han er kursutvikler og leder ved Norges informasjonstekniske høyskole, ett av studiestedene i Norge som tilbyr utdannelse innenfor spillprogrammering.

Tall Norsk Spill- og Multimedialeverandørforening (NSM) har innhentet viser at bransjen har hatt en vekst på 59 prosent første halvår i år. Samlet utgjør salget av selve dataspillene ut til butikkene 153 millioner kroner.

I tillegg kommer også selve PCene og konsollene og utstyr som høyttalere, styrespaker, grafikkort. Heller ikke abonnement-avgifter på online-spill er tatt med.

- Du kan gange dem med to for å få det beløpet kundene bruker på spill, sier Espen Tollefsen, leder i NSM.

Bransjen regner med at omsetningen i siste kvartal utgjør like mye som hele resten av året.

Til toppen