Det nye mediemekka

Stadig nyetableringer i området rundt San Francisco og Silicon Valley har gjort at San Francisco nå utfordrer New Yorks posisjon som USAs mediehovedstad, skriver Jørgen André Nilsen i dagens rapport fra Silicon Valley.

"

Når de siste bass-rytmene dør ut fra de tallrike tekno-klubbene i South of Market (SOMA) mandag morgen, begynner arbeidsdagen for 32.000 i multimediaindustrien som har sitt daglige virke i denne bydelen på størrelse med Grønland og Tøyen. Siden 1993 har stadig nye selskaper tatt bolig i tomme pakkhus og nedlagte fabrikklokaler. I dag er multimediaindustrien San Franciscos nest største næringsgren med en omsetning på 2,2 milliarder dollar i 1997. Størstedelen av denne omsetningen kommer fra innholdsindustrien.

Mandag begynner en ny tidsregning for magasinet som har hatt sitt hovedkvarter i SOMAs hjerte, South Park. Fredag sendte gründerparet Jane Metcalfe og Louis Rosetto ut en pressemelding som bekreftet at Wired Magazine nå var solgt til mediemogulen S.I. Newhouses Advance Publications Group, som blant annet utgir magasinene Vanity Fair og The New Yorker. Salget var begrunnet med større satsing til på det digitale produktet Wired Digital, som i motsetning til Wired Magazine paradoksalt nok ikke har vært i stand til å tjene penger siden oppstarten, selv om målgruppen primært har vært on-line generasjonen.

Wireds nye redaktør Katrina Heron, også tidligere redaktør i The New Yorker og Vanity Fair, sier at oppkjøpet ikke skal forandre Wireds posisjon som talerør for ny teknologi for en ny generasjon, selv om magasinet nå så smått har begynt å endre den acid-inspirerte lay-out som blant annet har ført magasinets sider til utstillingsveggene på San Francisco Museum of Modern Art.

Wired blir værende i San Francisco. Det er et naturlig valg. San Francisco er nå i ferd med å bli den nye krysspubliseringshovedstaden i USA. Når New York-giganten Ziff-Davis bestemte seg for on-line og TV-satsing valgte de selvsagt San Francisco som sitt hovedkvarter, og når avisgruppen Knight-Ridder nå nylig ønsket å trappe opp sin Internett-virksomhet, var det liten tvil om at hovedkvarteret for hele gruppen måtte flyttes fra Miami til Silicon Valley.

Knight Ridders CEO Tony Ridder begrunnet sitt valg slik: "Hvis du ved begynnelse av dette århundret skulle lykkes i bilindustrien måtte du flytte til Detroit. Hvis du i det 21 århundre vil lykkes med sammensmeltningen av tradisjonelle medier, reklame og nye medier, må du flytte til Silicon Valley".

Knight-Ridder vil finne mange selskaper som jager mot fremtiden innen nye medier. Tre av de mest brukte søkeselskapene på Internett holder til her: Yahoo, Excite og Infoseek sammen med Netscape. Cnet er her. Ziff Davis har mer enn 1000 ansatte her. IDG har sitt online-nyhetssenter i San Francisco.

I dag er det 62 millioner amerikanere som surfer på webben, et tall som nærmer seg de 100 millioner som daglig ser TV. Analyseinstitutter spår at om allerede to år vil de to gruppene være like store. Da er det kanskje ikke så dumt å ha hovedkvarter i den digitale hovedstad - San Francisco.
"

(Jørgen André Nilsen er rådgiver for Norges Industriattachéer i Silicon Valley i San Francisco, California. Nilsen har tidligere jobbet som journalist i Arbeiderbladet og har også bakgrunn fra Mogul Media.)

Til toppen