Det peker nedover i Ziff-Davis

Det amerikanske mediehuset Ziff-Davis Publications opplever trange tider, hvor annonseinntektene ramler nedover. Nå blir det lederskifte for tredje gang på 14 måneder.

Det går fremdeles nedover for Ziff-Davis Publications, men nå er det hentet inn nye krefter til å kjøre skuta. Michael Perlis skal overta sjefsstolen etter Claude Sheer i mediehuset, mens Sheer går over i en stilling som "Chief Internet Strategist".

Perlis blir den tredje direktøren på 14 måneder i det amerikanske mediehuset, skriver New York Post.

Ziff-Davis har om lag 30 magasiner i stallen, deriblant PC Magazine, som er USAs største datablad. I oktober kunne digi.no melde at mediehuset måtte kutte staben med ti prosent, noe som innebar 350 ansatte, og legge ned tre blader. I kjølvannet av dette falt aksjene med 28 prosent

De tre mest innbringende bladene har i år hatt et stort fall i annonseinntektene. PC Magazine har hatt 13 prosent færre annonsesider i året fram til september, PC Week har hatt 23 prosent færre annonsesider, og Computer Shopper har i samme periode hatt 24 prosent færre annonsesider, i følge New York Post.

I forhold til konkurrentene har fallet i annonseinntektene vært størst hos Ziff-Davis. Fra januar til september falt det totale antall annonsesider i mediehusets blader med 15 prosent. Annonseinntektene i perioden ramlet ned 6,7 prosent til 465,8 millioner dollar, eller rundt 3,5 milliarder norske kroner. Til sammenlikning falt CMP Medias annonseinntekter med 1,1 prosent til 418 millioner dollar, eller rundt 3,1 milliarder norske kroner. International Data Group (IDG) opplevde vekst i annonseinntektene til 303,5 millioner dollar, eller rundt 2,3 milliarder norske kroner.

Til toppen