Smartmobiler fortsetter å akselerere etterspørselen etter tjenester basert på mobilt bredbånd, viser en undersøkelse fra Oracle.

Det ser lyst ut for mobile tjenester

En global undersøkelse fra Oracle viser mulighetene innen mobilt brebånd.

Oracle har gjennomført en global undersøkelse basert på tilbakemeldinger fra over 3000 forbrukere av mobile tjenester, jevnt fordelt på alle verdensdeler.

Sammenlikninger med en tilsvarende undersøkelse fra i fjor høst, viser at tilbydere av mobile bredbåndstjenester nå har enda større grunn til optimisme.

Årets undersøkelse heter Opportunity Calling: The Future of mobile Communications, Take Two. (Fjorårets undersøkelse er tilgjengelig her.)

Hovedfunnene i årets rapport kan oppsummeres slik:

Det er stor og økende etterspørsel etter datatjenester. 69 prosent av respondentene har en smartmobil, og 47 prosent har økt sin databruk det siste året. Andelen som øker bruken av mobilt bredbånd er større enn andelen som øker bruken av tale og tekst.

Teknologien utvikler seg raskere enn forbrukerne hadde ventet. I undersøkelsen fra 2010 oppga 50 prosent at de trodde mobiltelefonen ville erstatte deres kamera, MP3-spiller eller GPS-enhet innen fem år. Undersøkelsen fra 2011 viser at 43 prosent allerede har erstattet sitt kamera, 34 prosent sin MP3-spiller og 24 prosent sin GPS-enhet.

Forbrukernes etterspørsel etter apper er i kraftig vekst. 55 prosent av respondentene i lastet ned en gratis app, 25 prosent har betalt for en. Etterspørselen etter apper blir større etter hvert som flere også skaffer seg nettbrett. 57 prosent av respondentene sier de har eller tenker å skaffe et nettbrett innen de kommende tolv månedene.

Mobiltelefoner brukes stadig mer i forbindelse med shopping. 14 prosent av respondentene har skannet QR-koder fra reklame eller artikler, 24 prosent har lest brukeranmeldelser av varer på sin mobil, og 30 prosent har brukt mobilen til å sammenlikne tilbud. På den andre siden foretrekker 84 prosent å gå til en fysisk butikk når de skal kjøpe en ny mobiltelefon.

Den eneste skåren i gleden synes å være at forbrukere fortsatt er skeptiske til sikkerheten. 68 prosent sier de enten ikke tror, eller er usikre, på at informasjon som lagres eller overføres fra en mobiltelefon er sikret. Likevel er stadig flere villige til å la apper registrere hvor de befinner seg. Men selv om flere bruker mobil nettbank eller handler i nettbutikker gjennom mobiltelefonen, er det for eksempel bare 21 prosent som ville følt seg vel dersom de brukte en mobiltelefon til å betale for noe i stedet for et bankkort eller et kredittkort.

Til toppen