BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Det var Dagbladet som startet

ASCII-fenomen brer om seg, med skjulte meldinger på norske nettsteder.

Kodesnoker? ASCII-bilder og skjulte beskjeder brer seg nå blant norske nettsteder. Her et knippe eksempler (fra v.) Finn.no, Dagbladet og VG.
Kodesnoker? ASCII-bilder og skjulte beskjeder brer seg nå blant norske nettsteder. Her et knippe eksempler (fra v.) Finn.no, Dagbladet og VG.
11. juli 2011 - 13:56

Kikker du nærmere på HTML-koden til norske nettsteder finner du nå kreative krumspring, som tekstbaserte bilder, jobbannonser og sommerhilsner til konkurrenter.

Alt sammen er skjult for de besøkende. Med mindre du vet hva du skal kikke etter.

Meldingene blir først synlig ved å hente opp nettsidenes kildekode. I de fleste nettlesere kan du gjøre det ved å velge «vis kildekode», eller snarveien Ctrl + U. Her er noen av eksemplene:

Kodesnoker? Ser du er interessert i koding. Da er kanskje interaksjonsdesign noe for deg, heter det i en slik skjult annonse hos Dagbladet.no.

Nysgjerrig på koden? Hvis du er blant Norges beste frontend-utviklere kan du ta kontakt med oss, lokker Finn.no sin kildekode.

VG Nett svarer dem begge i form av en såkalt rickroll, en viral nettspøk som peker til musikkvideoen «Never gonna give you up» av 80-tallsmusikeren Rick Astley. I dette tilfellet er videoen til alt overmål skjult i avisas skattesøk.

- He he. Det var Dagbladet som startet dette. Vi svarte dem natt til torsdag i forrige uke, sier driftsansvarlig og utvikler i Finn.no, Erlend Schei til digi.no.

Hos Dagbladet kan de avsløre at de ikke var dem som fant på det kreative annonsestuntet.

- Ideen kom fra kunden vår, Norges Kreative Fagskole, sier Dagbladets teknologi- og utviklingsredaktør Hildegunn Soldal til digi.no.

Tanken bak var å nå ut til en spesiell gruppe, ifølge Soldal. For øvrige mente alle i avisas utviklingsavdeling at dette var en morsom idé. Annonsen ble første gang lagt ut i HTML-koden deres for et par uker siden.

- For de som er interessert er dette en ny og kreativ kanal. Det er ekstra bra fordi dette er nytt og annerledes. Det blir spennende å se hvor stor responsen blir. Det kan jo ende opp som en populær måte å nå ut til en spesiell målgruppe, sier Soldal.

Hun kan ikke fortelle hva NKF har betalt for HTML-annonsen, men sier det er del av en større kampanje, som også benytter mer tradisjonelle formater.

Ideen med skjulte meldinger i kildekoden har blitt lagt merke til i utviklermiljøer rundt omkring. Foruten VG og Finn.no har også Tine Meierier og det lille webutviklerfirmaet Sorenso AS kastet seg på.

Del i kommentarfeltet hvis du oppdager flere eksempler.

Går langt tilbake

Såkalt ASCII-art, der grafikk blir gjengitt med vanlige tegn, har sine røtter tilbake til BBS-miljøet på slutten av 1970-tallet, ifølge Wikipedia. Antakelig vokste denne kunstformen frem for å krydre ellers kjedelige tekstbaserte grensesnitt.

I sin enkleste form kan ASCII-kunst være små visuelle markører, logoer eller strektegninger, for eksempel brukt i signaturer til e-post eller i diskusjonsfora.

Det finnes egne verktøy som konverterer bildefiler til ASCII, men ASCII-kunst kan også være laget «for hånd».

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

På samme måte finnes det animasjoner, ja hele filmer som er representert bare med tekstbasert grafikk. Det mest kjente eksempelet er trolig denne utgaven av Star Wars.

- ASCII-arten er ikke død. Selv har jeg aldri vært helt supergeek, men man må jo trekke på smilebåndet, sier Schei.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra