Det var jeg som fant opp doreklame!

En gang på midten av 80-tallet satt jeg på dassen på Cafe Olsen og fant opp doreklame.

Etter overmaling uken før, hadde Kilroy og vennene hans vært der igjen.

"Jorden er rød og himlen er blå, jeg er schizofren, og det er jeg óg," skrev jeg. (Den var det ikke jeg som fant på, den hadde jeg rappa fra herretoalettet på Stortinget.)

Omtrent samtidig med at jeg satt og begikk denne vandaliseringen, var det at jeg kom på dette med reklame på doveggene. I stedet for å overmale veggene hver måned, kunne man bare klistre reklameplakater over skribleriene, tenkte jeg.

"Vet dere hva jeg har funnet opp," sa jeg siden til kompisene ved backgammon-bordet , "doreklame."

I løpet av de neste dagene tror jeg at jeg nevnte ideen min for sånn cirka femti mennesker, men det ble med det. Jeg hadde hverken tid eller lyst til å starte Doreklame AS.

Det var det noen andre som gjorde senere på 80-tallet.

Jeg sier ikke at de rappet min idé, jeg sier bare at jeg er helt sikker på at jeg fikk ideen, helt av meg selv på Café Olsen, flere år før doreklamen dukket opp. (Shit happens.)

Det var jeg som fant opp bankboks på nettet også. Det har jeg vitner på.

Og så var det jeg som fant opp den elektriske isskrapen med sigarettennerplugg. Den så jeg i en postordrekatalog seks år etter at jeg kom på ideen.

I dag har jeg meldt meg inn i IdeaExchange, som er verdens første markedsplass for ideer. Her kan man kjøpe og selge ideer.

Så nå blir det andre boller. Nå skal jeg tjene penger på de geniale ideene mine.

Fremtiden er mao. sikret. Nå blir det svære greier. (Ikke sant, nå snakker vi Internett.)

250 millioner mennesker kan bli kjent med mine ideer. (Tenk deg det! Rundt omkring i verden sitter det sikkert tusenvis av pengesterke og idefattige investorer, som nå får tilgang til mine geniale ideer.)

Om andre får den samme ideen etter at jeg har fått den, så sørger IdeaExchange for at rettferdighetene seirer. (Endelig!) Her gjelder nemlig førstemann til mølla-prinsippet. Jeg får monopol på min idé.

Nå skal jeg satse stort og bygge meg selv som merkevare. Hør bare hva IdeaExchange sier: By consistently listing quality Ideas, your name becomes a brand name Buyers recognize and trust for unique, innovative thinking.

Om jeg har lagret en idé der allerede? Ja!

Hvilken? Nei, det før du sjekke ut selv. Jeg har betalt 6 dollar for å ha ideen min listet på IdeaExchange, og jeg satte prisen på produktideen min til 20.000 dollar, så da sier det seg i grunnen selv, at jeg ikke kan fortelle mer akkurat nå ;-)

Til toppen