Dette bør Microsoft gjøre i 2005

En gruppe Microsoft-analytikere har satt opp ti forsetter for selskapet i 2005.

Siden 1992 har analyseselskapet Directions on Microsoft fulgt programvaregiganten og analysert produkter, teknologi og strategi. Mange av analytikerne er tidligere Microsoft-ansatte med brede kontaktflater mot selskapet.

I år som i tidligere år har analytikerne satt en liste på ti punkter som omfatter det de mener Microsoft må gjøre de kommende tolv månedene for å holde koken. I fjor var hovedpoenget større forutsigbarhet. Dette bør være det viktigste forsettet også i år, mener Directions on Microsoft.

    Les også:

Her er årets ti anbefalte forsetter for verdens største programvareselskap:

  1. Større åpenhet om produktutviklingen

    Kunder og partnere får ikke nok kunnskap om hvordan nøkkelprodukter som Windows XP, Office og Exchange vil utvikles de nærmeste årene, og har følgelig ikke et tilstrekkelig grunnlag for å ta avgjørelser om egne tidsplaner for implementering, utlegging, opplæring og så videre. Microsoft anbefales å få alle avdelingene til å følge opp Windows serveravdeling og gi en fullverdig oversikt over hvordan systemene vil utvikles ut 2008.

  2. Oppkjøp

    Analytikerne mener at i nisjer der Microsoft har manglet egnede produkter – regnskap, økonomi, antivirus, virtualisering – har de kjøpt annenrangs selskaper som ikke har gitt uttelling. Microsoft oppfordres til å vise konkret at de er i stand til å gjøre et oppkjøp som de virkelig kan tjene penger på.

  3. Sikkerhet

    Analytikerne mener Microsoft har gjort mye innen sikkerhet, men at forbedringer er påkrevd. Når det første du må gjøre når du får en ny PC er å oppdatere den med det siste innen fikser, «service pack», antivirus, antispionvare med mer, er det et tegne på at skurkene leder fortsatt. I år må Microsoft levere på løftene om nye metoder for å holde bedrifts-PC-er à jour, og ikke la utviklingen av framtidige systemer gå på bekostning av behovet for å sikre systemene som kundene allerede har, krever Directions on Microsoft.

  4. PC-en som underholdningsnav i stua

    Analytikerne peker på at mens Microsoft har tatt flere interessante initiativ og fått mange av komponentene på plass, er det langt igjen før selskapet kan ta igjen Apple i stil og brukervennlighet. Dette må absolutt gjøres noe med, mener de.

  5. Hva får man igjen for å oppgradere?

    Stadig har mange kunder den oppfatningen av Windows og Office ble gode nok i 2000, og at det ikke er bryet verdt å oppgradere med variantene som er kommet siden. Analytikerne mener Microsoft må gjøre en større innsats for å vise kundene at det er penger å tjene på å oppgradere til selskapets nyeste produkter.

  6. Åpen kildekode

    Gratisprogrammer som nettleseren Firefox, operativsystemet Linux og kontorsuiten OpenOffice.org viser at Microsoft er sårbar. Denne trusselen må møtes med bedre verktøy for drift og utlegging. Åpen kildekodeprosjekter kan ikke utkonkurreres med de samme midlene som ble brukt mot Netscape, påpeker analytikerne.

  7. Trekk utviklerne til Longhorn

    Directions on Microsoft mener selskapet har gjort for lite for å trekke utviklermiljøene til .Net, og at den store utviklerkonferansen høsten 2005 («Professional Developers Conference») må brukes til å overbevise utviklere om det store potensialet som ligger i Longhorn, selv om viktige nyheter som nytt filsystem er utsatt.

  8. Xbox 2 må lanseres i 2005

    Microsoft er nede på tredje plass i spillkonsollkonkurransen, og har masse å ta igjen.

  9. 64 biters Windows

    64 biters PC-er kan få mange flere til å investere i nye maskiner, og Microsoft må gripe anledningen og få ut et 64 biters operativsystem, mener analytikerne.

  10. Bedre samspill med andre

    Directions on Microsoft mener selskapet må gjøre mer for å bedre samarbeidet med kunder og konkurrenter, særlig med tanke på å unngå en ny oppblomstring av søksmål. Selskapet må holde en høyere standard enn minimumsnivået som ligger i lovverket, mener analytikerne.

Til toppen