Google utvider sitt Wallet-tilbud med et betalingskort. Bankene blir nå stadig hardere utfordret om sin viktigste ressurs: Mine og dine penger, skriver digi.nos redaktør. (Bilde: Google)

Dette bør skremme vannet av bankene

Nå vil Google ha pengene dine.

KOMMENTAR: Google offentliggjorde onsdag at de vil lansere et minibank-kort som er koblet til Google Wallet-tjenesten. Dette vil først og fremt gjelde i USA, men mye tyder på at Google også vil rulle ut tjenesten globalt med tid og stunder.

Dette er ett av flere skritt Google har tatt inn på det som har vært bankenes viktigste domene: Å hjelpe brukerne med hverdagslimet penger. Det bør skremme vannet av bankene – som inntil nå har hatt tilnærmet monopol på å forvalte folks betalingsmidler.

Vi i digi.no har gjennomført to «Toppmøte: Bank & Finans» hvor vi har fått topper fra banknæringen til å snakke om sine virksomheter i et IT-perspektiv. Sist arrangement, i september, hadde deltagerne gleden av å høre det finske oppstartselskapet Holvi og svenske iZettle.

Mens Holvi har laget en fiffig løsning for å styre penger i mindre prosjekter og for små selskap, hvor regnskap og budsjett er samlet i en vakker applikasjon, har iZettle revolusjonert point-of-sale ved å lage en ekstremt enkel måte å ta betalt via kort.

Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no.
Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no.

Begge har tatt for seg en liten men, for banknæringen, lukrativ nisje. De har brukt enkel teknologi for å lage løsninger som brukerne etterspør. Bankene derimot er fastlåst i sine arvede systemer, i et regelverk som gjør det lite fleksible og med en forretningsmodell som ikke gjør det lett for dem å endre seg.

Bankene blir utfordret fra utkantene: Oppstartsselskaper som ser muligheter hvor bankene ikke har brydd seg (å gjøre det lett for kundene) eller hvor bankene har et betydelig handicap (at de ikke er del av en større verdikjede).

Sistnevnte er Googles store potensiale. Gjennom Android er de tungt tilstede i livet til svært mange millioner mennesker. Hvorfor ikke tilby de samme brukerne mulighet til å betale for seg gjennom infrastrukturen?

Steg for steg, område for område, stikker utfordrerne av med godbitene som utgjør bankenes svært lønnsomme forretning.

For bankene er det helt fundamentalt at de «eier» kundeforholdet til den enkelte bruker. Det er denne kontakten som nå blir utfordret.

Kristoffer Lawson fra Holvi (t.h) og Sverker Ingre fra iZettle utgjør en trussel for bankene slik vi kjenner dem i dag. De deltok begge på digi.nos Toppmøte: Bank & Finans i høst.
Kristoffer Lawson fra Holvi (t.h) og Sverker Ingre fra iZettle utgjør en trussel for bankene slik vi kjenner dem i dag. De deltok begge på digi.nos Toppmøte: Bank & Finans i høst. Bilde: Per Ervland

Torsdag kunne digi.no rapportere om Gartners tenkning rundt fremtidens rolle for IT. Den er oppløftene på vegne av bransjen. Deres visjon for næringslivet i 2020 er at verdi- og forsyningskjedene er fullt ut digitalisert. Bedrifter lever på digital tid, og informasjon er den viktigste ressursen. Framgang vil komme av evnen til å gripe øyeblikkets muligheter. Konkurrentene vil være helt andre enn dem du ser i dag.

Det er nettopp dette som nå er iferd med å skje i banksektoren.

DnB og Telenors arbeid med å tilrettelegge for betaling via mobiltelefonen er et meget godt eksempel på de utfordringene næringen har med å tilpasse seg. Siden årtusen-skiftet har de to gigantene forsøkt å lage en løsning som brukerne vil kaste seg over. Men mye tyder på at denne nøtten vil bli knekt av selskap som er drevet av teknologi og brukerbehov og ikke av å styre inn- og utlån av kapital.

    Les også:

Til toppen