Den store, reklamefokuserte varianten av kiosken. (Bilde: CityBridge)

Dette er fremtidens telefonkiosker

Massivt prosjekt i New York.

Telefonkiosker finnes i de fleste byer, men det er stadig færre av dem. I mange byer rundt om i verden har telefonkiosker likevel ikonisk og historisk status, også i Norge er de 100 siste kioskene gjort verneverdige.

I storbyen New York er det fremdeles tusenvis av telefonkiosker, og nå har byen annonsert en meget ambisiøs plan om å modernisere disse (via Washington Post).

Det betyr at de aller fleste av dagens kiosker i New York-området skal fjernes, og erstattes med høyteknologiske enheter som skal utføre en lang rekke funksjoner.

Disse superkioskene skal tilby gratis gigabit-Wi-Fi døgnet rundt, gratis telefonsamtaler innen hele USA, berøringsskjermer som gir øyeblikkelig og gratis tilgang til diverse servicefunksjoner, kart og informasjon for turister, pluss strømuttak slik at brukerne kan lade opp sine smartmobiler.

Kioskene skal også kunne kalle opp øyeblikkelig hjelp, som politi eller ambulanse og sende ut katastrofevarslinger og annen offentlig informasjon etter behov.

Ifølge byens myndigheter vil systemet ugjøre det største gratis Wi-Fi-nettverket i verden.

Kioskene vil samtidig fungere som reklameskilt, og vil kunne vise reklame som er tilpasset lokalområdet der enheten befinner seg. Reklameinntektene forventes å ligge på 500 millioner dollar over de neste 12 årene, og halvparten av dette skal gå til byen. Det er reklameselskapet Titan som står for annonsedelen, og de forventer å revolusjonere hvordan reklame leveres til «verdens største reklamemarked».

Totalt sett skal opptil 10,000 kiosker installeres rundt om i byen, og de skal erstatte rundt 6,500 gammeldagse telefonkiosker. En håndfull av de klassiske kioskene skal bevares for historisk verdi, og noen av de demonterte kioskene vil auksjoneres bort. Monteringen vil komme i gang i 2015.

Den mindre versjonen til bruk i lokalområder.
Den mindre versjonen til bruk i lokalområder. Bilde: CityBridge

De nye enhetene skal for øvrig kalles for «links».

Prosjektet har vært under utvikling lenge, og publikum har også hatt muligheten til å komme med forslag. Det ferdige designet har flere former, for eksempel vil kioskene være mer synlige, med større reklameflater, i turistrområder - mens de vil være litt mer diskrete i nabolag der folk faktisk bor.

Myndighetene innrømmer at politiorganer vil kunne bruke data som finnes i kioskene i eventuell etterforskning av kriminalitet, så det er nok duket til en del personvernsdebatt i tiden fremover.

Til toppen