Dette er lokkematen du trenger for å få IT-folk

Du sliter for å skaffe kompetente folk, og ikke før er de kommet innenfor døra, så forsvinner de til konkurrenten og dobbelt så høy lønn. Hva er det som får dem til å skifte jobb? digitoday.no har spurt dem.

digitoday.no har i samarbeid med organisasjonen IKT-Norge gjennomført en undersøkelse om arbeidsforhold i IT-bransjen, og blant annet funnet ut hva som er viktig for IT-folk når de skal velge ny jobb.

Det har lenge vært en kjennsgjerning at IT-folk bytter jobb ofte. Lojaliteten overfor arbeidsgiveren er ikke hva den engang var. Årsakene til hyppige jobbskifter kan være mange.

I overkant av 500 personer deltok i digitoday.nos og IKT-Norges undersøkelse om arbeidsforhold i IT-bransjen. Blant disse er det over 70 prosent som mener det er OK å skifte jobb hvert tredje år eller oftere. Fire prosent svarte at det var akseptabelt å bytte jobb oftere enn en gang i året, 27 prosent mener et jobbskifte hvert annet år er OK, mens hele 43 prosent synes det er greit å skifte jobb hvert tredje år.

15 prosent mente det var akseptabelt å skifte jobb hvert femte år, og bare to prosent mente det var passe å bytte sjeldnere.

Det er de yngste arbeidstakerne som, naturlig nok, synes det er OK med hyppige jobbskifter. Nesten 18 prosent av de under 25 år sier jobbskifte oftere enn en gang i året er akseptabelt. Og 90 prosent av de under 30 år mener det er greit å bytte jobb hvert annet år.

Over halvparten av de mellom 31 og 40 år synes det er akseptabelt å bytte jobb hvert tredje år, mens majoriteten av de over 50 år synes hvert femte år er en akseptabel jobbskifte-frekvens.

På spørsmål om hvilke faktorer som var viktige og hvilke som var mindre viktige eller uvesentlige ved valg av ny jobb, svarte 96 prosent at det enten var viktig eller svært viktig med utfordrende arbeidsoppgaver.

Over 80 prosent svarte at det var viktig eller meget viktig med god lønn. For nesten halvparten (45 prosent) er lønnen avgjørende eller svært viktig ved et jobbskifte.

Andre faktorer som er viktige ved valg av ny jobb, er godt miljø eller gode kolleger.

Det som derimot ikke er viktig ved valg av ny jobb, er at firmaet man skal begynne å jobbe i har et merkenavn, eller er et stort firma. Åtte av ti svarer at det er middels eller ikke viktig at firmaet er stort, og 75 prosent svarer at det er middels eller ikke viktig at firmaet har et merkenavn.

Når det gjelder mulighetene for aksjer og opsjoner ved valg av ny jobb, er meningene svært delte. 33 prosent mener det er middels viktig, 42 prosent mener det er viktig eller svært viktig, og 24 prosent mener det ikke er viktig i det hele tatt.

Frynsegoder er heller ikke det som avgjør valget av arbeidsgiver, men 40 prosent oppgir dette som en viktig eller svært viktig faktor ved valg av ny jobb. 40 prosent mener frynsegoder er middels viktig, og 20 prosent synes ikke det er viktig.

Til toppen