Dette er patentene Amazon skal ha brutt

På 1990-tallet søkte IBM patent på metoder for e-handel. Er de ekte oppfinnelser, eller bare idéer?

Etter fire års forhandlinger med Amazon.com, har IBM bestemt seg for å saksøke den globale nettbutikken. IBM mener Amazon bryter med et antall patenter. I en pressemelding nevnes fem patenter som IBM søkte om i perioden 1990 til 1993. Et ble innvilget så seint som i juli i år, mens de andre ble godkjent mellom 1994 og 1998. Alle er registrert i USA.

    Les også:

Dette er de fem patentene. Detaljene kan hentes ved å taste patentets tall i søkefeltet på denne websiden: USPTO Patent Full-Text and Image Database.

1. US Patent 5,796,967: Metode for å presentere applikasjoner i en interaktiv tjeneste.

IBM søkte om dette patentet i november 1993, og fikk det innvilget i august 1998. Metoden som beskrives, går ut på å presentere interaktive applikasjoner i vinduer og delvinduer på brukerens skjerm. En applikasjon kan også være en (interaktiv) annonse. Metoden omfatter evnen til å la brukeren gå fra en applikasjon til en annen, på flere mulige måter. At dette kan ordnes med klikk på lenker, nevnes ikke. Patentet nevner at brukeren skal kunne åpne og lukke vinduer.

Metoden virker kjent fra et stort antall kurante webtjenester, ikke bare Amazon.com.

2. US Patent 5,442,771: Metode for å lagre data i et interaktivt datanettverk.

Søknaden er datert november 1993. Patentet ble innvilget i august 1995. Hensikten med denne metoden er å lagre data slik at den er tilgjengelig for å brukes av applikasjoner når de skal presentere seg på brukerens skjerm. Patentet beskriver vekselvirkningen mellom lokal lagring – les «cookie» – og sentral lagring, inklusiv cache. Ordet «cookie» brukes ikke, men det er ganske klart at IBM kan bruke dette patentet til å dekke dette svært utbredte fenomenet som ingen i dag betaler lisens for.

3. US Patent 7,072,849: Metode for å presentere annonser i en interaktiv tjeneste.

Patentkontoret oppgir at IBM søkte i november 1993, og fikk det innvilget i juli 2006. Denne metoden skal gjøre det mulig å presentere annonser samtidig med at brukeren henter en eller flere tjenester.

Det sentrale ved denne metoden ser ut til å være at man kan legge en annonse i en slags beredskapstilstand slik at den kan vises raskt når visse betingelser tilsier at den bør vises, og at visningen kan gjøres betinget av egenskaper hos brukeren. Disse egenskapene registreres gjennom å følge hva brukeren gjør med tjenesten, hvor vedkommende befinner seg, med mer.

Man kan vanskelig benekte at Amazon.com gjør noe av dette, i likhet med de fleste annonsepregede nettjenestene.

4. US Patent 5,446,891: Et system for å justere lenker i hypertekst med vektede brukermål og -aktivitet.

Søknaden for dette ble levert i november 1994. Patentet ble innvilget i august året etter. IBM beskriver et system som erverver seg kunnskaper om brukeren, og lagrer dem i profiler. Denne kunnskapen brukes til å anbefale brukeren en prioritert liste med lenker relatert til profilen. Systemet brukere flere metoder for å lære brukeren å kjenne. Det kan også kombinere brukerprofiler i gruppeprofiler.

Det er vanskelig å ikke kjenne igjen en viktig egenskap på Amazon.com: Hvordan nettstedet anbefaler andre produkter med utgangspunkt i det du har kjøpt eller vist interesse for, og i det andre med tilsvarende interesser har kjøpt eller lest om på nettstedet.

5. US Patent 5,319,542: System for å bestille artikler ved å bruke en elektronisk katalog.

IBM søkte om dette patentet allerede i september 1990, og fikk det innvilget i juni 1994. Patentet beskriver en elektronisk katalog og en tjeneste for elektronisk bestilling. Katalogen omfatter en offentlig katalog som lagres i en offentlig tilgjengelig database, og en privat katalog som lagres lokalt hos kunden. Den private katalogen kan inneholde andre priser enn den offentlige. Bestillingstjenesten bygger på informasjon i katalogen, og leder kjøperen gjennom hele prosessen fra bestilling til godkjenning til ordre som overføres elektronisk til leverandørens datasystem. Igjen synes dette å være typiske egenskaper ved svært mange kataloger og bestillingssystemer, ikke bare det Amazon.com bruker.

Amerikansk rett krever at patenter må håndheves for å være gyldige. IBM viser til hvordan de i en årrekke har innvilget lisenser til sine e-handelpatenter, blant annet disse fem, og at Amazon.com ikke har vist vilje til å gå inn i meningsfulle samtaler.

Den offisielle begrunnelsen er prinsipiell – «de har brukt vår eiendom uten lov» – og ikke taktisk. Taktikken kan være å tvinge Amazon.com til en rimelig betaling. Det kan være et varsel om at andre e-butikker også må belage seg på å punge ut.

En annen tolkning er også mulig: Amazon.com har selv en rekke e-handelslisenser, og noen kan være interessante å integrere i WebSphere. Et eventuelt forlik kan omfatte «teknologiutveksling».

Til toppen