Idar Vollvik forteller digi.no at det strømmer til med nye kunder etter at Ludo Mobil tirsdag ble enige med Ventelo. (Bilde: Ludo Mobil)

– Dette er rekord

Vollvik hevder kundene strømmer til Ludo Mobil etter forlik med Ventelo.

Tirsdag ble det kjent at Ventelo og Ludo Mobil har kommet til enighet. Det betyr at Ventelo ikke vil kutte forbindelsen til Ludo Mobils rundt 40.000 kunder, mens Idar Vollvik & co. har drøyt to uker på seg på å hoste opp 20 millioner kroner til leverandøren. Innen 1. mai må imidlertid Ludo Mobil finne seg en ny leverandør av linjer.

Dermed unngår Ludo Mobil fullstendig havari. Ventelo hadde nemlig varslet at de ville stenge alle abonnementene til selskapet førstkommende fredag. Da ville Ludos kundebase være null verd, og Idar Vollviks comeback i mobilmarkedet hadde blitt knust.

Men da nyheten om at rundt 40.000 mobilkunder var i spill lot ikke konkurrentene i det svært hete mobilmarkedet seg be to ganger. Telenor, som inntil tirsdag i forrige uke forhandlet om kjøp av hele Ludos kundebase, meldte på Facebook at de ville holde kundesenteret åpent lengre for å ta imot Ludo-kunder. Ventelo var også aktiv og orienterte på sine nettsider at Ludos kunder kunne komme til dem; da slapp de å bytte sim-kort.

–Voldsom pågang

Fra flere hold får digi.no opplyst at mellom 10 og 15 prosent av kundene til Ludo hadde byttet på grunn av bråket. Det store flertallet satt på gjerdet, vel vitende at man bare kunne bytte over til Ventelo dersom det ikke løste seg før fredagens deadline. Men da forliket mellom Ventelo og Ludo ble kjent tirsdag snudde det.

– Dette er rekord noen sinne, sier Idar Vollvik til digi.no når vi ringer og spør om hvordan det går.

– Det er helt vilt. Det er svært mange som ringer inn og vil ha abonnement. Det er enkeltbedrifter som vil ha femti abonnement og mange som har kommet tilbake, jubler Vollvik. Han har ikke noen tall, men er bestemt på at han aldri har opplevd maken til pågang fra nye kunder.

– Vi har fått svært mange støtteerklæringer på både Twitter og Facebook. Og jeg forstår at mange var usikre. Man er jo helt avhengig av telefon, så det forstår jeg. Men jeg er veldig glad for de kundene som kommer inn nå. Dette er jo det aller viktigste. Vi lever jo av kunder, sier en oppglødd Vollvik til digi.no.

Må ha ny leverandør

Uansett hva som skjer må Ludo og Vollvik finne en ny tjenesteleverandør. Ettersom Ludo inntil sist uke forhandlet med Telenor om salg av hele kundebasen har det ikke vært ført slike forhandlinger. Men det haster med å få på plass. Ventelo vil stenge sin tjeneste mot Ludos kunder 1. mail.

Vollvik tjente seg rik på mobileventyret Chess, som ble solgt til TeliaSonera i 2005. Etter at alle pengene fra salget ble skuslet bort på en rekke elendige investeringer sto Vollvik på bar bakke i 2009. Da etablerte han imidlertid Ludo Mobil, for å konkurrere i et knallhardt mobilmarked preget av barberblad-tynne marginer.

Men Vollvik og Ludo har et fortrinn: Han får enorm oppmerksomhet rundt sine forretninger og mediene har fulgt dramaet rundt mobilkrangelen tett den siste uken. Så vil tiden vise om det var Vollvik eller Ventelo som tjente mest på konkursvarselet...

    Les også:

Til toppen