Dette selger iPad-«bladene»

Nå er de første tallene her.

Straks etter at iPad ble lansert ved påsketider, satte amerikanske forlag i gang med å produsere iPad-versjoner av sine uke- og månedsmagasiner.

Nå kan Advertizing Age bringe tall for sju amerikanske iPad-publikasjoner: Vanity Fair, Wired, Popular Science, Men's Health, People, Glamour og GQ.

Det er til sammen solgt rundt 3,5 millioner iPad i USA alene i løpet av det halve året nettbrettet har vært i salg. I tillegg kommer salget i de største europeiske landene, som startet i sommer.

I Norge og resten av Skandinavia er som kjent iPad ennå ikke i salg, og Samsung har kommet Apple i forkjøpet med sin Galaxy Tab.

Teknokultur-magasinet Wired startet svært sterkt, med et salg på hele 105 000 elektroniske eksemplarer ved oppstarten i juni. Det er om lag en sjudel av bladets papiropplag.

Etter at nyhetens interesse la seg, gikk det imidlertid kraftig nedover. De påfølgende utgavene har solgt henholdsvis 31 000 i juli, 28 000 i august og 32 000 i september. Og da snakker vi om en målgruppe som ligger mye lenger fremme når det gjelder nysgjerrighet på digital informasjon enn gjennomsnittsamerikaneren.

Popular Science henvender seg til en lignende, men trolig noe eldre målgruppe. Mens papiropplaget ligger på 115 000, kan bladet bare notere 14 000 solgte iPad-eksemplarer (gjennomsnitt av utgavene fra april til juli).

Enda dårligere står det til med kjendisbladene. For People, som på sett og vis tilsvarer norske Se og Hør i amerikansk sammenheng og har et opplag på svimlende 3,8 millioner, har bare solgt rundt 10 000 digitale eksemplarer i uka siden de kom på iPad.

Konkurrenten Glamour blir heller ikke rikere av iPad-salget. Bare 4000 eksemplarer er solgt av septembernummeret, som var deres første.

Her hjemme var Bonytt først ute med iPad-utgave. Blant dagsavisene har foreløpig bare Dagens Næringsliv våget seg utpå. De lanserte sin første utgave for iPad fredag. Utgaven kostet en femmer mer enn papirutgaven, noe ledelsen forklarer med avrundingen som Apple foretar i forhold til dollarkursen. Skulle de rundet av nedover, ville det ikke blitt lønnsomt, hevdes det.

Salgstall foreligger så langt ikke for norske publikasjoner. Men det faktum at DNs applikasjon figurerte høyt oppe på Apples statistikk i helga burde bety at det er en viss interesse innledningsvis blant de rundt 30 000 nordmennene som via utlandet har skaffet seg en iPad før den offisielle lanseringen som trolig skjer i løpet av neste måned.

    Les også:

Til toppen