Minst ti nettbanker, men også minibanker og kortbruk fikk store problemer etter det Evry beskriver som feil i en kantsvitj. (Bilde: Kim Jansson)

Dette slo ut nettbankene

Feilen hos Evry ligger i «sentral komponent».

Like før klokken 23 mandag kveld meldte Evry at feilen var funnet. Men hva gikk egentlig galt denne gangen?

Systemleverandøren til store deler av bank-Norge opplevde igjen en kritisk datafeil, slik de har gjort også ved flere tilfeller de siste årene.

Utstyr sviktet

Minst ti nettbanker sluttet å fungere, som en følge av et nettverksutfall i Evrys infrastruktur, uttalte selskapet til media. Også kortbruk i butikker og minibanker ble berørt, slik at mange fikk trøbbel med å betale for varene sine eller å ta ut penger.

– Den sentrale komponenten som sviktet var en kantsvitsj, sier en småsliten kommunikasjonssjef Geir Remman til digi.no.

Geir Remman er kommunikasjonssjef i Evry, Norges største IT-selskap.
Geir Remman er kommunikasjonssjef i Evry, Norges største IT-selskap. Bilde: Evry

Mange Evry-ansatte har jobbet gjennom kvelden i går og natten, først med å feilsøke og deretter utbedre og overvåke situasjonen, forteller han.

Når det gjelder hva som faktisk skjedde er selskapets teknikere nå i en fase hvor de leter etter en rotårsak.

– Det er en del spørsmål som knytter seg til hvordan og hvorfor og så videre, men det jobber vi med å analysere. Arbeidet har startet, men det vil helt sikkert ta dagen i dag og kanskje lenger.

Et svært kritisk Finanstilsyn har fulgt selskapet med argusøyne etter utfall både i 2011 og 2012, og Evry har forpliktet seg til å «snu hver stein» for å gjøre sin infrastruktur så robust som mulig.

Et spørsmål som melder seg etter mandagens episode er hvordan feil i én kantsvitsj kan ta ned store deler av landets banktjenester. Feil i maskinvare vil alltid kunne oppstå, nettopp derfor må kritisk infrastruktur ha redundanse.

– Dette er en av tingene vi ettergår nå, sier Remman.

Bretter opp ermene

Snu hver stein-aktiviteten til Evry har medført det han kaller betydelig investeringer, både i teknologi og bemanning. Dette har også hatt en betydelig effekt, mener kommunikasjonssjefen, som innser at arbeidet må fortsette.

– Det sier seg selv at en sånn hendelse ikke er hyggelig for noen, verken de direkte berørte eller ansatte for øvrig. Samtidig ser vi viktigheten av å ha en robust infrastruktur. Vi må brette opp ermene.

Kunder over hele landet ble mandag kveld berørt av utfallet, som ifølge NRK varte i nærmere tre timer. Evry meldte at problemene var løst rundt klokken 23.

    Les også:

Til toppen