Dette vil Internett gjøre for deg som kjenner din besøkelsestid

Med unntak av et par flittige brevskrivere som kommer på trykk i Dagens Næringsliv, er det knapt noen som lenger finner det bryet verdt å opponére mot uttalelsen "Internett endrer alt". Her er Larry Ellisons tanker om hvorfor nettet betyr så mye for deg og din bedrift.

- Det er ikke lenger et spørsmål om Internett endrer alt, men hvordan og når, sa Ellison da han møtte digi.no og utvalgte IT-medier fra Europa i London fredag.

- De nye selskapene spretter opp som paddehatter - på grunn av nettet. Amazon, eBay og Yahoo! var blant de som tente lampa. Cisco, Dell og Schwab fulgte raskt etter og tok i bruk nettet til å skaffe seg kommersielle fordeler. Nå gjør stadig flere bedrifter det samme - de flytter mange av sine kjerneaktiviteter til webben. De som ikke har sett lyset får imidlertid helt sikkert føle varmen, advarer Ellison, som har enorme forventninger til den nye nettverksøkonomien:

- Internett representerer den største endringen i den globale økonomien siden den industrielle revolusjon, mener han, og underbygger det med noen tall:

Larry møter digi.no
  • Det europeiske e-business-markedet vil vokse fra en 1999-verdi på 5,8 milliarder kroner til over 40 milliarder i 2003. Konsulentvirksomhet driver markedet - omlag 12 milliarder av omsetningen vil om fire år utgjøres av slik e-business (Datamonitor, mars 1999)
  • Det globale e-handelsmarkedet, som altså inkluderer konsumentmarkedet, forventes å passere 9,6 billioner kroner (eng. "USD 1,2 trillion", ifølge tall fra Global Sight Corp.)
  • Innen 2001 vil det være 58 millioner enheter i Europa med Internett-aksess og antallet Internett-abonnement vil ha passert 68 millioner (European Electronic Messaging Association, juni 1999)
  • Internett-trafikken dobler seg nå hver 100. dag i Europa (European Electronic Messaging Association, juni 1999)
  • Reiselivsbransjen forventes å bli en av de raskest voksende bransjer for online-salg de nærmeste årene. Mens dette salget utgjorde vel 60 millioner kroner i 1997, vil det i 2002 være verdt nærmere 13,6 milliarder kroner (Datamonitor, mai 1999). I dag handler europeerne fortrinnsvis CD-er (55%), bøker (50%) og programvare (43%) på nettet (IDC, juni 1999)

- Internett endrer alt i forhold til hvordan du driver din virksomhet og måten næringslivet bruker teknologi til å konkurrere effektivt, sier Ellison, og fortsetter:

- Nettet er enkelt å bruke, det er billig, sikkert og uten sammenlikning den mest effektive måten du kan aksessere dine data - for alle dine brukere. Glem den kostnadskrevende mikroprosessorøkonomien, nå overtar kostnadseffektive serversentriske løsninger som er enklere å supportere og vedlikeholde. Dine samlede driftskostnader går ned, mens den strategiske bruken av IT-ressursene går opp dramatisk. Resultatet er at din virksomhet blir en e-business, der all informasjon er tilgjengelig for alle via en standard nettleser. Så enkelt er det.

- Etter hvert som flere og flere bedrifter flytter sine innkjøp til Internett, må leverandørene følge etter og komme seg på nettet de også. Hvis de ikke er på webben blir de ute av stand til å delta på kontraktsanbudene. Store selskaper og hele industrier vil danne egne elektroniske handelsmiljøer. Hvis du ikke er tilkoplet nettet, kan du ikke overleve, spår Ellison.

Oracle-sjefen trekker fram eksempler fra sitt eget selskap for å vise hvordan Internett betyr stadig mer for de ansatte, selskapets kunder - og til slutt finansielle stilling.

- Hos oss er alle ansatte på nettet, fortrinnsvis for å dele informasjon ("People tend to do the right things if they have the right information"). Support deler kundeproblemer med ingeniørene - dermed får vi raskere problemløsning. Produksjon deler etterspørselsinformasjon med leverandørvirksomheten - slik får vi bedre lagerstyring. Salg deler informasjon om potensielle kunder og synkroniserer salgsarbeidet med sine partnere - dermed klarer vi å hale i land enda flere avtaler enn før. Det er med andre ord mange gode grunner til at jeg vil at Oracle innen halvannet år skal gjøre all sin business på nettet, ikke bare 30 prosent som i dag.

- Se på Amazon.com. Selskapet ble etablert for fire år siden. I dag er de verdens største bokhandel med flere millioner titler i "bokhyllene", er verdsatt til flere milliarder på børsen - og det beste av alt - de selger til hele verden via én datasentral i Seattle. Dét er hva Internett har gjort for dem, og som Internett vil gjøre for de som kjenner sin besøkelsestid.

- Besøkelsestiden er nå.

Til toppen