- Vi fulgte reglene til Apple og har hele tiden ment at vi måtte bli godkjent, sier produktsjef Christen Krogh i Opera Software.

Dette ville Apple vite om Opera Mini

- Ingen magi at vi ble godkjent, sier produktsjef Christen Krogh.

Opera Software har siden starten satset på å lage nettlesere for alle plattformer, enten det er PC-er, mobiltelefoner eller andre produkter med nettforbindelse.

I halvannet år har de drømt om å levere nettleser også til iPhone. Det tok sin tid, og selskapet viste sågar frem produktet på messer før de sendte nettleseren inn i løvens hule.

Tre uker senere ble fikk de grønt lys. Apple sa natt til tirsdag denne uken endelig ja til Opera Mini.

- Det er ingen magi i dette. Opera Mini ble sendt inn for godkjenning og vi fulgte reglene. Vi synes det var veldig bra at Apple sa ja, men jeg må påpeke at vi hele tiden mente at den måtte bli akseptert, sier Operas produktsjef Christen Krogh til digi.no.

Underveis i godkjenningsprosessen ble Opera stilt en serie spørsmål som de måtte svare på for å innpass i App Store.

- De spurte om hva slags applikasjon det er og hva den gjør. De spurte oss blant annet om det eksekveres javascript lokalt på klienten eller ikke.

Det gjør det ikke. Opera Mini fungerer annerledes enn andre nettlesere ved at kode nettopp ikke tolkes på klienten, men derimot i Operas egen serverpark. Her kjøres og komprimeres data fra nettsidene man ber om, og resultatet sendes til mobilbrukeren.

- Hva betyr Apples godkjenning for Opera?

- Vi lager nettlesere for all verdens plattformen og har gjort det siden tidenes morgen. For oss er det den naturligste ting at vi kan distribuere nettleser også på Apples iPhone-plattform. Det er også en plattform som har blitt relativt populær.

Krogh mener iPhone-versjonen av Opera Mini er spesiell, ettersom den er mye raskere å surfe med enn Apples egen Safari-nettleser til mobilen. Opptil seks ganger raskere, og med langt mindre data overført. Da blir det også langt billigere å besøke nettsider med mobilen.

- Nå blir det «helt greit» å ta med mobilen til utlandet og surfe. Vi forventer mange nye brukere på iPhone-plattformen, sier Krogh.

Akkurat hvor mange ønsker han ikke å spekulere i, men det er ingen tvil om at potensialet er enormt.

Opera Mini har nå 50 millioner brukere i verden. Det tallet kan tredobles dersom alle med iPhone, iPod touch og iPad begynner å bruke dem.

Men for Opera er det bredden som er viktig.

- I løpet av fjoråret fikk vi mellom 20-30 millioner nye brukere på Opera Mini. Det er et tall som overstiger det antall iPhones som ble solgt i fjor. Opera Mini vokser veldig raskt, og på den store bredden av mobile plattformer som finnes.

- Vil dere også lage en versjon av Opera Mini som er tilpasset Apples nye iPad?

- Vi går ikke ut med konkrete planer om nye produkter, men det høres ut som en god ide.

Slik tjener de penger

Opera har to viktige forretningsmodeller. Den ene er rettet mot forbrukermarkedet, den andre er salg og lisensiering av produktene sine mot teleoperatører og teknologiprodusenter.

På forbrukermarkedet tjener de penger gjennom avtaler med tredjepart, ved å formidle Google som søkemotor til sine brukere, og samarbeidsavtaler med størrelser som Amazon og eBay. Google-avtalen er alene verdt rundt 100 millioner kroner årlig for Opera.

I tillegg satser Opera på å tjene penger på mobilannonsering gjennom oppkjøpet av AdMarvel tidligere i år.

Jo flere som bruker Operas gratisprodukter, desto mer penger i kassen blir det for selskapet?

- Vi har forretningsmodeller som skalerer med økt bruk og antall brukere av Opera, det er riktig.

    Les også:

Til toppen