Deutsche Telekom holder koken

Kvaralsresultatet for europas største televerk viser en resultatvekst på 18 prosent. Bak de gode tallene skjuler det seg nedskjæringer og et telemarked der sterke konkurrenter er i ferd med å forsyne seg av Deutsche Telekoms tradisjonelle hjemmemarked.

Overskuddet i første kvartal endte på én milliard tyske mark (DEM), opp fra DEM 850 millioner i samme periode i fjor ifølge foreløpige tall. Salget økte med 6,1 prosent til DEM 17,3 milliarder, opp fra DEM 16,3 milliarder i fjor.

Det er imidlertid turbulente tider på det tyske telemarkedet. Ifølge styreleder i DT, Ron Sommer, vil konkurransen på det tyske markedet få så store konsekvenser for selskapet at det er umulig å anslå hva årets resultat vil bli. Sommer understreker også at den internasjonale strategien ligger fast, til tross for det han kaller "midlertidige tilbakeskritt". I en pressemelding fra selskapet sier Sommer at dette blant annet inkluderer startkostnader knyttet til joint venturet Global One, der DT deltar sammen med France Telecom og amerikanske Sprint.

DT gjør det fremdeles best på hjemmebane, men det er der konkurransen ventes å bli hardest i månedene og årene som kommer. Analytikerne er uenige om hvor raskt DT vil miste markedsandeler, men er sikre på at det vil skje. DTs egne analyser viser at selskapet mistet to prosent av sitt salg til konkurrenter. Selskapet har ikke gitt detaljer for hvilke forretningsenheter som tjente hva, men sier at inntektene fra mobilsektoren økte med 16 prosent, mens fasttelefoni økte med 4,6 prosent.

Blant konkurrentene på det tyske markedet finner en Telenor, som med sin eierandel på 10 prosent i Viag Interkom skal ta markedsandeler på mobil- og fasttelefoni, sammen med den tyske industrigruppen Viag og British Telecom som deler de resterende 90 prosent av gruppen. Andre av de større konkurrentene er O.tel.o og Mannesmann Arcor.

Til toppen