Deutsche Telekom vil ha norsk UMTS

En UMTS-lisens i Norge, Sverige og muligens Danmark står på Deutsche Telekoms ønskeliste.

Konkurransen om de norske UMTS-lisensene kan bli knallhard. I tillegg til de norske og nordiske aktørene som allerede har meldt sin interesse for de norske UMTS-lisensene, der blant andre Telenor, NetCom, Telia, Enitel, Tele2 og Tele 1 Europe inngår kommer stadig flere utenlandske teleselskap på banen.

Financial Times siterer i dag en sentral anonym kilde på at den tidligere tyske telemonopolisten vil investere over 200 milliarder kroner for å skaffe seg nye mobillisenser basert på UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) i selskapets forhåndsdefinerte kjerneområde. Dette er Tyskland, Østerrike, Sveits, Nederland, Frankrike, Sverige, Norge og Storbritannia. Selskaper vurderer ennå mulighetene i Danmark og Italia. Selskapet er allerede engasjert i flere av markedene, i Storbritannia via One2One, i Østerrike via MaxMobil og i Italia via selskapet Wind, sammen med blant andre France Telecom.

I motsetning til land som Italia, Tyskland , Nederland og Østerrike, der en ren auksjon vil fordele mobillisensene, vil tilsvarende skje i blant annet Norge og Sverige ved det som på fagspråket kalles for en skjønnhetskonkurranse, der kriteriene dreier seg med om at aktørene skal bygge mest mulig infrastruktur på kortest mulig tid og tilsvarende.

Deutsche Telekoms problem er at selskapet aldri har klart den geografiske ekspansjonen som flere andre europeiske teleselskap, som Telenor og Tele Danmark, har klart. Samtidig rammes det tyske selskapet av en knallhard konkurranse i hjemmemarkedet der flere av de største teleselskapene i Europa og verden holder til. Deutsche Telekom forsøkte seg tidlig på 90-tallet på store investeringer i Asia, men tapte så å si alt under Asia-krisen.

I Europa baserte strategien seg lenge på Global One og samarbeid med France Telecom og amerikanske Sprint, men nå som samarbeidet rundt denne telealliansen er lagt død, må selskapet se seg om etter andre samarbeidspartnere. Det har selskapet så langt ikke klart og har derfor forsøkt å gå alene, blant annet ved oppkjøpet av britiske One2One i fjor for over 100 milliarder kroner.

Til toppen