digi.no er første Internettavis i pluss

Siden World Wide Web dukket opp i 1994 har mange prøvd å tjene penger på Internett. Etter bare tre års drift kan digi.no nå melde at vi som første norske Internettavis går med et jevnt overskudd.

Siden Internett eksplodert i 1994 har målet vært klart - å tjene penger på det. Svært mange så potensialet i et nettverk som kan nå ut til alle brukere samtidig, uansett hvor de sitter på kloden. Men så langt er det stort sett bare leverandørene av teletjenester, datamaskiner og konsulenttjenester som har tjent penger på Internett

Mange - altfor mange mener noen - har vist en stor vilje til å investere i vekst og fremtidige inntekter. Dette har vist seg å være vanskelig. Få Internett-publikasjoner klarer å ta seg betalt for informasjon over nettet og her i Norge har annonsemarkedet også vokst med en mindre fart enn hva man først trodde og håpet. Selv i USA går de fleste av de store Internett-publikasjonene og nettbutikkene med store underskudd.

digi.no har vært et av mange selskaper som har slitt i dette markedet. Men etter bare tre års drift kan vi nå offentliggjøre at selskapet går med et solid overskudd. Dette skyldes ene og alene våre lojale og stadig økende antall lesere. På grunn av deg og andre lesere som daglig "svipper innom" oss har stadig flere annonsører oppdaget hvem digi.no er.

digi.no har nå gått med overskudd i tre av de siste fire månedene, hvor unntaket er juli, som er en underskuddsmåned for store deler av hele næringslivet. Avisen omsetter nå annonser for i overkant av én million kroner i måneden, og "brenner" rundt 800.000 i måneden. Dermed går vi på en resultatmargin tilsvarende 15-25 prosent. Dette vil gi oss et overskudd for annet halvår totalt, men på grunn av tap i første halvår oppnår vi trolig et lite minusresultat for hele 1999.

Enkelte andre Internett-publikasjoner har tidligere opplyst at de har tjent penger i en enkeltmåned, men ingen publikasjoner, nettbutikker eller andre foretak har tidligere vist at de tjener penger på sikt på sin nettvirksomhet. Telenor Media forteller at de tjener penger isolert sett på Gule Sider, men innrømmer i samme setning at de er sterkt sponset av Telenor.

Veien frem til overskuddet har ikke vært lett. Det er investert 26 millioner kroner i selskapet underveis og så sent som i fjor tapte selskapet 9,1 millioner kroner. Vendepunktet kom da de ansatte overtok driften og aksjene i februar i år. Et sterkere fokus på kostnader kombinert med en sterk vekst i antall lesere og annonser har siden dengang raskt løftet oss over i pluss.

I dag består digi.no av 19 ansatte, hvorav halvparten er journalister og halvparten jobber med salg og administrasjon.

Les også:


Ansatte overtar digi.no

Til toppen