BEDRIFTSTEKNOLOGI

digi.no i uke 44

Denne uken har rettssaken mot Microsoft og enda flere kvartalsresultater preget store deler av nyhetsbildet i digi.no. Men vi har også skrevet om blant annet rubrikkannonser, mobilabonnenter og Windows 2000.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
31. okt. 1998 - 15:09

Som digi.no sin dataseksjon antydet for et par uker siden, har Microsoft i en tid hatt planer om å endre navn på Windows NT. På en internasjonal teleoverført pressekonferanse tirsdag kveld norsk tid, bekreftet Microsoft offisielt at Windows NT 5.0 heretter skal hete Windows 2000.

Microsoft er også i søkelyset i forbindelse med rettssaken mot selskapet som nå er i full gang. Sentralt i Microsofts forsvarstaktikk står oppfatningen om at alle gjør som dem, og at myndighetene bare griper inn når Microsoft gjør det bedre enn alle andre. Selskapet dokumenterer en påstand om dobbeltspill hos Netscape og AOL.

Unix vinner igjen stadig terreng. En allianse mellom IBM, Sequent, Intel og SCO er opprettet. Målet er innen halvannet år å tilby én samlende Unix for alt fra arbeidsstasjoner til de kraftigste tjenerne. Er Microsoft klare til å ta imot angrepet?

Finansseksjonen er fortsatt sterkt preget av at mange selskaper har levert kvartalsresultater denne uken. Omsetningen i Provida steg trolig med knappe 8-9 prosent fra tredje kvartal 1997 til tredje kvartal 1998, men resultatet er forbedret med knappe 30 prosent i den samme perioden. Oppkjøpet av RS/2 gav selskapet et betydelig tap i første halvår. Dette tapet har selskapet ikke offentliggjort før nå.

Unormalt godt salg i Visma Business Norge medførte et driftsresultat på 10 millioner kroner i Visma tredje kvartal. I samme kvartal har selskapet sølt bort 1,6 millioner av eiernes penger på investeringer i aksjefond.

Norman Data Defense leverte et stort underskudd i tredje kvartal, etter en langt svakere omsetning enn hva selskapet har annonsert at de ventet. Skylden for den labre omsetningen legges delvis på "stor volatilitet i prosjektomsetningen".

Børsen har tatt seg kraftig opp igjen. De som den 8. oktober puttet pengene sine der de normalt har snakketøyet, har vært med på en oppgang i IT-indeksen på 43 prosent de siste 13 handledagene. Totalindeksen har flyttet seg 27 prosent i samme periode. Men ikke alt er like rosenrødt.

Mediaseksjonen har denne uken blant annet vært opptatt av rubrikkannonser. Nettavisen lanserer en rubrikkannonsetjeneste som de påstår skal være gratis for privatpersoner for all fremtid. Administrerende direktør Knut Ivar Skeid mener papiravisene nå har tapt dette slaget.

Denne uken har Global Money Games igjen vært i oppmerksomhetens sentrum. I Oslo Tinghus har Namsretten skullet avgjøre om avviklingsstyret til børsboblen skulle bli midlertidig nektet å selge programvare og rettigheter til børsspillet. Det hele utviklet seg til en fortsettelse av farsen rundt GMG der det viste seg at rettighetene allerede var solgt. Gründer Magne Ege-Dahl hadde dermed saksøkt feil part.

John Glenns retur til verdensrommet har vagt oppsikt, også på Internett. Det ser ut til at en senator som reiser ut i verdensrommet er mer interessant for Internettbrukere en tusenvis av sider fylt med presidentskandaler. Antall sideoppslag har i hvertfall vært skyhøyt.

Telenor Nextel og New Media Science (NMS) etablerte denne uken et samarbeid om utvikling og drift av avanserte web-løsninger, spesielt beregnet på elektronisk handel, som ventes å ta av i løp av de nærmeste ni månedene.

Teleseksjonen har også fått med seg at de to store mobiltelefonprodusentene Nokia og Ericsson er enige om at antall mobiltelefonbrukere passerer en milliard i løpet av 6-7 år, men selskapene er ikke enige om milliarden rundes i 2004 eller 2005.

Telenor kunne denne uken vise til en kraftig vekst i omsetningen i tredje kvartal i år. Det er nettdelene av virksomheten, satellitt og mobiltelefoni som trekker opp.

Klikk deg videre i digi.no via pekerne i margen til høyre for å lese mer om sakene fra siste uke.

God lesning og forsatt god helg.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.