digi.no størst på næringslivsnyheter

digi.no er nå landets største nettavis for næringslivsnyheter. Ifølge nye tall fra Gallup WebMeasure hadde digi.no 187.000 unike besøkende i november, og passerte dermed Dagens Næringsliv på nett med en margin på 14.000.

Av de 27 norske nettstedene som er med på Norsk Gallup Institutts nettmåling WebMeasure, er det mobilunderholdningsnettstedet Jiippii og statskringkasteren NRK som øker mest. Begge hadde en tilvekst i antallet unike besøkende på over 20 prosent.

I snitt øker de målte nettstedene med 0,7 prosent fra oktober til november. Ni nettsteder øker ((jippi, NRK, Dagbladet, Startsiden, digi.no, popit, DinSide, VG og Nettavisen) mens åtte går tilbake (SOL, Aftenposten, dn.no, Finn.no, P4, A-Pressen Interaktiv, Tinde og Bergensavisen).

Bergensavisen går mest tilbake - over 30 prosent fra 241.000 unike besøkende i oktober til 167.000 unike besøkende i november - noe som skyldes at avisens publisering av landets skattelister ga avisen et kraftig hopp i oktober.

SOL er fremdeles landets klart største nettsted målt i antall unike besøkende, til tross for en liten nedgang på 0,4 prosent fra oktober til november. Kristin Skogen Lund kan skilte med godt over 1,9 millioner unike besøkende sist måned, mot VG Netts knappe 1,6 millioner besøkende. ABC Startsiden havner på tredjeplass med sine vel 1,5 millioner besøkende.

Blant de rene næringslivsavisene er nå digi.no størst på nett i Norge med sin 187.000 unike besøkende, 14.000 flere enn nummer to på lista, dn.no (173.000 besøkende). Dagens Næringslivs nettavis har imidlertid flere sidevisninger enn digi.no.

TABELL: WebMeasure november 2001

Nettsted Unike besøkende* Endring fra oktober
1 SOL 1.928.000 -0,4 %
2 VG 1.585.000 8,8 %
3 Startsiden 1.544.000 5,8 %
4 Dagbladet 1.074.000 5,9 %
5 Nettavisen 1.054.000 0,1 %
6 Aftenposten 749.000 -0,8 %
7 NRK 595.000 20,4 %
8 A-Pressen 570.000 -11,2 %
9 Finn.no 435.000 -7,1 %
10 DinSide 405.000 1,3 %
11 digi.no 187.000 5,6 %
12 dn.no 173.000 -4,4 %
13 Bergensavisen 167.000 -30,7 %
14 popit 156.000 3,3 %
15 jippii 123.000 21,8 %
16 tinde.no 103.000 -12,7 %
17 P4.no 93.000 -10,6 %
18 bilnorge.no 61.000 (ny)

* Norsk Gallup bruker betegnelsen "unik besøkende" om nettbrukere som har minst én sidevisning på et nettsted. Dersom man besøker samme nettsted flere ganger innenfor en gitt periode, blir man fremdeles kun talt som en unik besøkende. Unike besøkende er altså ikke helt det samme som antall unike individer, men er det tallet som Gallup mener kommer nærmest det tradisjonelle mediemålet nettodekning.

Det vil si at dersom flere personer bruker samme PC med identisk samme brukerprofil (brukernavn og passord), så blir dette talt som kun én unik besøkende. På samme måte vil én og samme person som besøker samme nettsted fra to ulike plattformer, for eksempel både hjemmefra og på jobb, så blir dette talt som to unike besøkende. WebMeasure måler dette med cookies, noe som også gir utslag hvis du surfer med forskjellige nettlesere på samme datamaskin.

WebMeasure-undersøkelsen korrigerer for besøkende som har slått av cookien. Unike besøkende kan teoretisk sett påvirkes av at noen sletter cookies, skifter browser eller endrer brukerprofil (brukernavn og passord) innenfor rapporteringsperioden. Men for at dette skal påvirke resultatene, så må svært mange gjøre dette ofte, opplyser Gallup.

Til toppen