digi.no trenger din hjelp

digi.no skal være med på å arrangere en spennende konkurranse for IT-bransjen neste år. Vi trenger derfor din hjelp.

"Championship in Business Management 2000" er den lange og lite norske arbeidstittelen på konkurransen digi.no skal i gang med i januar. Derfor trenger vi din hjelp til å finne et treffende merkenavn.

Men først litt om konkurransen:

Det er finske European Business Institute (EBI) som drar rundt i Europa for å skaffe deltakere til arrangementet som vil kulminere med en europeisk finale neste år. Man kvalifiserer seg til en semifinale før den europeiske finalen går av stabelen i november.

EBI har fått digi.no og IKT Norge til å bli med som lokale medarrangører for konkurransen i ledelse innen feltet Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). Det vil også bli arrangert andre parallelle arrangementer i Norge innen ledelse, blant annet i eiendomsbransjen.

Finske Ninni Kähkönen, som "talar godt svenska" og er kontaktpersonen i EBI, opplyser at dette er en øvelse for bedrifter som vil forbedre sine ferdigheter innen ledelse og øke samholdet innen bedriften. Hun mener at IT-bransjen og da spesielt internettbransjen er fyllt opp av mange yngre personer, hvor kanskje ikke ledelseskompetanse står i sentrum.

- Det er etterspørsel etter dette, det er ikke tvil om det. Innen IKT-inudstrien er det mange som tenner på tevlinger og konkurranseelementer. Dessuten er jo denne bransjen internasjonal, sier hun.

Konkurransen, som koster 26.500 kroner (pluss moms) per deltakende bedrift, skal simulere realistiske problemstillinger man møter daglig i arbeidslivet. Et datasimulert næringslivsspill sendes til deltakerne som øving, og deltakerne spiller ut i fra sine egne kontorlokaler med bruk av e-post og faks som kommunikasjonsmidler.

Deltakerne får beskrivelsen til sine fiktive selskap med dedikerte produkter, markedene man befinner seg på og den konkurransemessige situasjonen selskapet befinner seg i. Dessuten vedlegges historikken, regnskaper og budsjetter i konkurransepakkene bedriftene får delt ut.

Kähkönen mener at dette er meget god trening hvis bedriftene vil tilegne seg kunnskap om verdikjeder, trening i hvordan man legger strategier og analyser, konkurrentovervåkning, konkurranseelementer og lagmoral pluss læring gjennom erfaring.

For digi.nos lesere kan det være en god trening i å fornorske et i utgangspunktet håpløst engelsk navn. Vi kan ikke love noen premiering før vi ser forslagene som selvsagt kommer til å strømme inn. Men det lønner seg nok å ha med digi.no i titlene på en eller annen måte.
Send det til digi.no

Til toppen