- digi.nos spalter åpne for skittkasting?

Det vil alltid være en fristelse for firmaer som står svakt i markedet å prøve seg med å kaste dritt omkonkurrenter, men har digi.no tenkt å åpne sine spalter generelt for denslags, spør utviklingssjef for viruskontroll i Norman ASA, Steinar Wigtil, i dette leserinnlegget.

Wigtils innlegg gjengis her i sin helhet, uredigert:

"

På fredag 16. hadde digi.no et oppslag om Melissa-viruset, som oppfølger av artikkelen dagen før om samme tema.

Den første artikkelen var en forbilledlig reportasje om hvordan Melissa-epidemien hadde virket inn hos antivirusselskapene. PDI og Norman rapporterte om en kraftig kundepågang og økt salg, amerikanske kilder meldte om økning i antivirussalget på omlag 50%. Men hos Swanholm, som forsøker å bygge opp et marked for Norton i Norge, var det stille: "Det kokte .. mest i avisene. Vi fikk marginalt flere henvendelser." sier firmaet. Forsåvidt ikke så merkelig, Norton er ingen stor faktor i Norge.

Dagen etter hadde tydeligvis firmaets salgssjef fått for seg at dette anfallet av åpenhet var mer enn de kunne tåle. Han går da ut med en "presisering" hvor han vil understreke at "Swanholm opplevde det samme mønstret i pågang og økt omsetning som konkurrentene". Så langt er det greit, det er jo slikt man har salgsjefer til.

Men så kaster han seg ut i kommentarer om Norman, som er hovedkonkurrenten hans i det norske markedet og hovedgrunnen til at Norton ikke har så lett for å slå gjennom her. Den "situsjonen Norman befinner seg i" skal ha vært en årsak til at vi var sent ute med oppgradering for dette viruset og derfor nå mister store kunder til Swanholm (!).

Som leder for Normans antivirusarbeid, vil jeg gjerne få beskrive hendingsforløpet omkring Melissa for digi.no's lesere og redaksjon. Det kan kanskje være av interesse for mange å vite hvordan vi jobber med slike problemer.

1. Fredag før palmesøndag mottar vår supportavdeling Melissa fra en kunde. Det er en helt vanlig, dagligdags henvendelse og ingen ting som tyder på at det er en spesiell situasjon under oppseiling. Viruset blir rutinemessig sendt til analyse. I løpet av kvelden får vi gjennom det internasjonale kontaktnettet vite at viruset er i full spredning i flere land. Analysen blir derfor gitt prioritet. En oppdatert definisjonsfil for å detektere Melissa er klar kl 0300 lørdag morgen. Dette skjer som ren rutine og uten at noen sjefer (inklusive meg selv) blir orientert. Dette er en del av hverdagen i vår bransje.

2. Kunden som fant Melissa får ny definisjonsfil på lørdagen. Fortsatt ingenting spesielt.

3. To store finansinstitusjoner tar kontakt med oss på palmesøndag og får definisjonsfilen. Samtidig rapporteres nå en mengde utbrudd over hele verden og nyheten når også norske nettaviser. Normans ledelse informeres.

4. Mandag morgen kontaktes nøkkelpersoner i staben. Før kl 0600 har vi en konsulent på plass hos den første av finansinstitusjonene og bistår med installering av nye filer og rensing av maskinene deres. Den første dagen i "den stille uke" - med halvparten av staben på påskeferie - mottar vi anslagsvis 500 telefoner og 200 e-post fra bekymrede kunder. Kl 1000

legges oppdaterte def-filer på webben. Underretning sendes til datterselskaper og distributørkontakter. I løpet av dagen dukker nye virus opp som bruker samme spredningsteknikk og det blir klart at situasjonen kan gli ut av kontroll.

5. Tirsdag øker strømmen av nye virus bygd over Melissa-koden, som allerede i helgen var offentliggjort på internett. Vi ser at vi kan bli opptatt på ubestemt tid med bare å analysere virus av denne typen og at vi derfor må lage en generell løsning for virus som bruker denne spredningsteknikken, som vi nå kaller TCP/IP-virus. Det avtales med sentrale programmerere at de må arbeide i påsken. Samtidig besluttes å holde folk på vakt hele påsken for å analysere virus og legge ut nye definisjonsfiler etter behov.

6. Fra onsdag i påskeuken til annen påskedag er seks personer involvert i beredskapen. Heldigvis stilner pågangen av nye virustyper og det blir bare nødvendig å legge ut en ny definisjonsfil. Skjærtorsdag møtes programmererne i Nederland for å starte på det generelle arbeidet. Annen påskedag melder de at de har klar en generell, "evristisk" deteksjon av TCP/IP-virus som også kan fange opp alle nye virus av denne typen.

7. Tirsdag etter påske oppdateres på nytt alle definisjonsfiler. Store kunder hjelpes med rensingen. De nye deteksjonsrutinene legges inn i testversjonen av Norman Viruskontroll versjon 4.70 som skal distribueres i neste måned. Melissa-problematikken stilner og situasjonen er under kontroll.

- - -

Melissaviruset og publisiteten omkring det skapte panikk blant databrukere over hele verden. Det er interessant å studere hvordan de forskjellige antivirusleverandørene taklet denne situasjonen både internt og overfor sine kunder. Men salgssjefer har sine egne grunner for panikk, og det er synd om denne panikken skal påvirke nyhetsdekningen.

Påstandene fra Swanholms salgssjef er uhørte av flere grunner:

For det første hevder han at Norman mister kunder fordi vi var sent ute med løsning for viruset: Et virus oppdages for første gang i verden en fredag. Vi har løsningen klar lørdag morgen kl 0300 og sender den samme dag ut til kunden som rapporterte det. Kan dette kalles sent? Vi har ikke registrert tap av en eneste kunde på grunn av dette. Det faktiske forhold er jo at Norman vinner nye kunder i et tempo vi knapt tidligere har sett maken til.

For det andre anses det som brudd på god markedsføringsetikk når man prøver å fremme sitt eget produkt ved å rakke ned på konkurrenter - og i særlig grad hvis nedrakkingen består i falske påstander. Er det slik Norton har tenkt å slå seg inn på det norske markedet?

Til slutt en kommentar til redaksjonen: Det vil alltid være en fristelse for firmaer som står svakt i markedet å prøve seg med dritt om konkurrenter. Har digi.no tenkt å åpne sine spalter generelt for den slags eller var dette et arbeidsuhell?

Steinar Wigtil

Utviklingssjef - Viruskontroll

Norman ASA

"

Til toppen