Digilog logger av i ukevis

Kapasiteten til Digilog er sprengt, til tross for at bare 3.000 brukere er logget på. Grunnen er at eksisterende kunder ser alt for mye reklame. De som nå vil ha programmet, må sette seg på venteliste og vente på oppgradering av systemet. Det vil ta én til fire uker.

- Vi må skaffe oss en ny sentralserver, sier administrerende direktør Martin Eikeland (bildet) i Digilog til digi.

- Vi forutså ikke at alle brukerne skulle se så mye reklame. Derfor må vi nå oppgradere systemet vårt og ta oss av de eksisterende kundene, sier han.

Digilog startet denne uken sin kampanje for å skaffe seg brukere i privatmarkedet som kan utnyttes overfor annonsører. Selskapet hadde på forhånd annonsert at de skulle skaffe seg 10.000 private nettbrukere i løpet av to uker. Men allerede på 3.000 brukere ble det full krasj i systemet.

- Burde dere ikke ha forutsett at brukerne som logger seg på vil utnytte systemet fullt ut - spesielt etter at dere benyttet uttrykk som "norsk verdenssensasjon på nettet" i forhåndsreklamen?

- Vi kunne selvsagt ha tatt våre forholdsregler. Men brukerundersøkelser fra Feedback Research viste på forhånd at det ikke var en så alt for stor interesse for selve reklamen. Vi forutså derfor ikke at det var de aller ivrigste nettbrukerne som logget seg på først, sier han.

Nettbrukerne som nå prøver å laste ned programmet, får beskjed om at det er midlertidig fullt. De kan sette seg på en venteliste for så etterhvert å bli sluppet inn puljevis i systemet. I mens prøver Digilog å ta seg av de 3.000 kundene som har lastet ned programmet fra Internett. Allerede tirsdag skrev Aftenposten Interaktiv at brukerne måtte vente en halv time mellom reklamebolkene mot normalt ti minutter. Ut på dagen i går bestemte så Eikeland seg for å stenge for nye brukere.

- Mister dere ikke mye av momentumet ved denne utsettelsen?

- Det er klart det er en mulighet for det. Men vi velger å gjøre som Telia gjorde i Sverige i fjor, nemlig å stenge tjenesten for nye brukere i en periode for så å komme sterkere igjen med økt kapasitet, sier Eikeland.

Endel av oppgavene framover blir å styre de eksisterende kundene, opplyser Eikeland. Blant annet skal Digilog sende informasjon om hvordan systemet skal brukes, ikke minst egendefineringen av kundenes profil. En digilogger kan selv definere sin egen demografiske profil og får dermed tilsendt reklame i henhold til denne. Et av hovedproblemene har vært at mange av de 3.000 brukerne stadig vekk har snudd på profilen for å få annen reklame.

Denne utstrakte bruken av interaktivitet skaper altså kapasitetsproblemer for Digilog, og de prøver derfor å få en slutt på denne stadige klikkingen.

Til toppen