Digilog-gründer Martin Eikeland sier til digi.no at selskapet nå er kommet igang med en avdeling i Tyskland, basert på samme premier for reklame-konsept som i Norge.
- Selskapet er startet, og vi jobber mot lansering 1. februar neste år.
I tillegg vil selskapet også etablere seg i Spania. Målsettingen er lansering 1. desember, men Eikeland innrømmer at det er en ambisiøs dato.
- Digilog Norge sikter mot lønnsomhet i løpet av første kvartal neste år og kan derfor nå starte satsingen i utlandet, avslutter en travel Eikeland på telefon fra Tyskland.
Selskapet sendte i går ut en melding til aksjonærene om de nye planene for utenlandssatsingen.
Daglig leder i Digilog Norge Jon Dammann, sier til digi.no at tanken bak er å ha samarbeidsaktører lokalt. Det er også interessant å se på mulighetene for allianse med en portal. Det er et unikt instrument for å få flere brukere fort.
- Det er også naturlig å tenke på samarbeidspartnere i Digilog Norge. Avtalen med SOL skar seg nesten før den var begynt, men HjemmeNett kunne for eksempel være en aktuell partner, sier Dammann som understreker at selskapet ikke har vært i kontakt med HjemmeNett for å diskutere dette.
Dammann understreker at den kritikken selskapet har fått i media den siste tiden skyldes en aksjekursvinkling, ikke en markedsvinkling.
I dag har selskapet 45.000 brukere, og disse har til nå konvertert sine digger-poeng til CD-plater for 250.000 kroner og pizza for 200.000 kroner. I tillegg har 350 brukere fått finansiert sitt Internett-abonnement. Og noen få har fått flybilletter.
Dammann sammenlikner konseptet med uglesette kort som Trumf og Domino.
- Folk synes ikke det er så populært i utgangspunktet, men når de først er i butikken, kan de like gjerne ta frem Domino-kortet. Og det å få for eksempel 800 kroner utbetalt for oppsamlede poeng, oppleves aldri som negativt.
Og brukergruppen er muligens overraskende; 62 prosent av brukerne er menn mellom 20 og 40 år. 19 prosent er under 19 år, og resten er over 40. Totalt er 85 prosent av alle brukerne menn.