Digital fotorevolusjon i A-pressen

Hamar Arbeiderblad investerte opprinnelig syv digitale Nikon-kameraer til 60.000 kroner stykket til sine distriktskontor for at de skulle slippe å være avhengige av NSB. Nesten tre år senere er all fotoproduksjon digitalisert.

Dette skriver fagbladet Journalisten.

Totalt skal det være investert tre millioner kroner i nye kameraer og programvare siden 1996. Redaktør Ole Kristian Lyngstad anslår at de sparer inn 100.000 kroner året i transport og 400.000 i film- og framkalling etter at alle har fått sitt nye fotoutstyr. Fire fotografer er utstyrt med kameraer til en verdi av 120.000 kroner stykket, og de 40 journalistene har også fått sitt Kodak-kamera.

Lyngstad sier til Journalisten at han ikke kan skjønne hvordan andre aviser med samme distriktsstruktur kan unngå å gjøre det samme. Han nevner gevinster som enklere produksjon, effektivitet og senere deadline. Det er mye å spare på poster som film, kjemi og transport.

Blant annet slipper de ansatte ved distriktskontorene å løpe vettet av seg for å rekke toget som skal frakte filmene til hovedredaksjonen på Hamar. Og snart skal også frilanserne få utstyrsopplæring og kunne dra nytte av en egen kamerapool som skal gi dem tilgang til digitalt utstyr.

Dermed vil redaksjonen slippe å sende frilans-filmene til et eksternt fotolaboratorium for å få dem framkalt.

Fotosjef Nicolaas Kippenbroeck innrømmer overfor Journalisten at digital fotografering fortsatt ikke kan matche papirfilmen kvalitetsmessig på enkelte områder. Blant annet er det vanskelig å få til gode sportsbilder på grunn av utløserhastigheten. Og blitzene er heller ikke de beste.

Men fordelene overskygger ulempene, mener han.

Til toppen