Context Vision, som kan smykke seg med å ha de feiteste marginene på Oslo Børs, har tidligere annonsert at de i løpet av første halvår skal få innpass for sin bildeforbedringsprogramvare på markedet for digitale kameraer.
Selskapet har hittil vært svært nisjefokusert og levert sine produkter i lavt volum til medisinsk utstyr - i hovedsak MR-scannere. En sterkere fokusering på digital-kameramarkedet ville bety svakere marginer, men høyere volum - men hittil har det har vist seg vanskelig å komme innenfor på dette markedet, noe børskamerat Iterated Systems smertelig har erfart.
Selskapet sto praktisk talt uten inntekter i første kvartal - og skyldte på nedgangstider i Asia som hovedårsaken til at selskapet ennå ikke har klart å hale i land en kontrakt med en kameraprodusent. Context Vision som i likhet med Iterated gjennomfører sjarmoffensiv overfor kameraprodusentene, står også uten resultat.
- Foreløpig har vi ikke fått noen kontrakt, men vi er i samtaler med flere aktører, sier Context Vision-sjef, Sven Günter-Hanssen, til digi.no. Han innrømmer at det er usikkert om det blir noen kontrakt i løpet av første halvår.
- Men vi har jo fortsatt muligheten, sier Günter-Hanssen, som lover å komme med en melding til markedet om status i arbeidet i nær framtid. Günter-Hanssen er imidlertid ikke i tvil om at satsingen på digitale kameraer er riktig.
Er det ikke bedre å fortsette å satse i den nisjen dere opprinnelig valgte, enn å bevege seg ut i et helt nytt område som normalt innebærer stor usikkerhet?
- Markedet for digitale kameraer er fortsatt et interessant marked, og får vi opp volumet kan det bli svært profitabelt, sier Günter-Hanssen som planlegger å opprette faste underavdelinger i utlandet dersom selskapet lykkes på digital-kameramarkedet.
- Mesteparten av digital-kameraprodusentene er lokalisert i Asia. I første rekke vil vi opprette et kontor i Japan, sier Günter-Hanssen. Han legger til at selskapet i første omgang setter inn en kraftigere fokus på markedsaktiviteten gjennom ansette tre nye selgere i Sverige. At vekst i kostnadsbasen fører til større økonomisk usikkerhet for selskapet er imidlertid lite trolig. Lisensintekter alene er nok til å gi selskapet plussresultat for 1998, selv om alt skulle gå galt. Hvor stort overskuddet blir for 1998 er imidlertid svært usikkert også for selskapets administrerende direktør.
- Det er umulig å spå, og kommer an på volumet nye kontrakter, sier Günter-Hanssen og legger til at selskapet nylig halte i land ytterligere en kontrakt med en produsent av digitalt røntgen utstyr.