Digital kamera-kontrakt kan drøye for Context Vision

Ledelsen i Context Vision har tidligere uttalt at selskapet i løpet av første halvår skal få sin første kontrakt med en digital kameraprodusent. Mye tyder på at gjennombruddet kan drøye for den svenske suksessbedriften.

Context Vision, som kan smykke seg med å ha de feiteste marginene på Oslo Børs, har tidligere annonsert at de i løpet av første halvår skal få innpass for sin bildeforbedringsprogramvare på markedet for digitale kameraer.

Selskapet har hittil vært svært nisjefokusert og levert sine produkter i lavt volum til medisinsk utstyr - i hovedsak MR-scannere. En sterkere fokusering på digital-kameramarkedet ville bety svakere marginer, men høyere volum - men hittil har det har vist seg vanskelig å komme innenfor på dette markedet, noe børskamerat Iterated Systems smertelig har erfart.

Selskapet sto praktisk talt uten inntekter i første kvartal - og skyldte på nedgangstider i Asia som hovedårsaken til at selskapet ennå ikke har klart å hale i land en kontrakt med en kameraprodusent. Context Vision som i likhet med Iterated gjennomfører sjarmoffensiv overfor kameraprodusentene, står også uten resultat.

- Foreløpig har vi ikke fått noen kontrakt, men vi er i samtaler med flere aktører, sier Context Vision-sjef, Sven Günter-Hanssen, til digi.no. Han innrømmer at det er usikkert om det blir noen kontrakt i løpet av første halvår.

- Men vi har jo fortsatt muligheten, sier Günter-Hanssen, som lover å komme med en melding til markedet om status i arbeidet i nær framtid. Günter-Hanssen er imidlertid ikke i tvil om at satsingen på digitale kameraer er riktig.

Er det ikke bedre å fortsette å satse i den nisjen dere opprinnelig valgte, enn å bevege seg ut i et helt nytt område som normalt innebærer stor usikkerhet?

- Markedet for digitale kameraer er fortsatt et interessant marked, og får vi opp volumet kan det bli svært profitabelt, sier Günter-Hanssen som planlegger å opprette faste underavdelinger i utlandet dersom selskapet lykkes på digital-kameramarkedet.

- Mesteparten av digital-kameraprodusentene er lokalisert i Asia. I første rekke vil vi opprette et kontor i Japan, sier Günter-Hanssen. Han legger til at selskapet i første omgang setter inn en kraftigere fokus på markedsaktiviteten gjennom ansette tre nye selgere i Sverige. At vekst i kostnadsbasen fører til større økonomisk usikkerhet for selskapet er imidlertid lite trolig. Lisensintekter alene er nok til å gi selskapet plussresultat for 1998, selv om alt skulle gå galt. Hvor stort overskuddet blir for 1998 er imidlertid svært usikkert også for selskapets administrerende direktør.

- Det er umulig å spå, og kommer an på volumet nye kontrakter, sier Günter-Hanssen og legger til at selskapet nylig halte i land ytterligere en kontrakt med en produsent av digitalt røntgen utstyr.

Til toppen