RESULTATERFINANS

Digital kamera-kontrakt kan drøye for Context Vision

Ledelsen i Context Vision har tidligere uttalt at selskapet i løpet av første halvår skal få sin første kontrakt med en digital kameraprodusent. Mye tyder på at gjennombruddet kan drøye for den svenske suksessbedriften.

Eirik Flaa
2. juni 1998 - 16:00

Context Vision, som kan smykke seg med å ha de feiteste marginene på Oslo Børs, har tidligere annonsert at de i løpet av første halvår skal få innpass for sin bildeforbedringsprogramvare på markedet for digitale kameraer.

Selskapet har hittil vært svært nisjefokusert og levert sine produkter i lavt volum til medisinsk utstyr - i hovedsak MR-scannere. En sterkere fokusering på digital-kameramarkedet ville bety svakere marginer, men høyere volum - men hittil har det har vist seg vanskelig å komme innenfor på dette markedet, noe børskamerat Iterated Systems smertelig har erfart.

Selskapet sto praktisk talt uten inntekter i første kvartal - og skyldte på nedgangstider i Asia som hovedårsaken til at selskapet ennå ikke har klart å hale i land en kontrakt med en kameraprodusent. Context Vision som i likhet med Iterated gjennomfører sjarmoffensiv overfor kameraprodusentene, står også uten resultat.

- Foreløpig har vi ikke fått noen kontrakt, men vi er i samtaler med flere aktører, sier Context Vision-sjef, Sven Günter-Hanssen, til digi.no. Han innrømmer at det er usikkert om det blir noen kontrakt i løpet av første halvår.

- Men vi har jo fortsatt muligheten, sier Günter-Hanssen, som lover å komme med en melding til markedet om status i arbeidet i nær framtid. Günter-Hanssen er imidlertid ikke i tvil om at satsingen på digitale kameraer er riktig.

Er det ikke bedre å fortsette å satse i den nisjen dere opprinnelig valgte, enn å bevege seg ut i et helt nytt område som normalt innebærer stor usikkerhet?

- Markedet for digitale kameraer er fortsatt et interessant marked, og får vi opp volumet kan det bli svært profitabelt, sier Günter-Hanssen som planlegger å opprette faste underavdelinger i utlandet dersom selskapet lykkes på digital-kameramarkedet.

- Mesteparten av digital-kameraprodusentene er lokalisert i Asia. I første rekke vil vi opprette et kontor i Japan, sier Günter-Hanssen. Han legger til at selskapet i første omgang setter inn en kraftigere fokus på markedsaktiviteten gjennom ansette tre nye selgere i Sverige. At vekst i kostnadsbasen fører til større økonomisk usikkerhet for selskapet er imidlertid lite trolig. Lisensintekter alene er nok til å gi selskapet plussresultat for 1998, selv om alt skulle gå galt. Hvor stort overskuddet blir for 1998 er imidlertid svært usikkert også for selskapets administrerende direktør.

- Det er umulig å spå, og kommer an på volumet nye kontrakter, sier Günter-Hanssen og legger til at selskapet nylig halte i land ytterligere en kontrakt med en produsent av digitalt røntgen utstyr.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.