Digital kommunikatør

Digital-TV selskapet SatNet har ansatt tidligere daglig leder i PR-byrået Burson Marsteller, Øyvind Lundgreen, som salgs- og markedsdirektør.

Øyvind Lundgreen (40) har begynt som salgs- og markedsdirektør i SatNet AS. Lundgreen var inntil april 1999 daglig leder for PR-byrået Burson Marsteller AS. Lederjobben i Burson Marsteller skal overtas av Sten Helland fra Geelmuyden.Kiese. Helland har foreløpig karantene, men begynner på forsommeren.

Lundgreen sier han sluttet i Burson Marsteller fordi han hadde lyst til å gjøre noe i et mindre selskap.

- Jeg har jobbet både med teknologi og kommunikasjon tidligere, og i SatNet får jeg mulighet til å kombinere begge deler. Det er en ny og spennende kommunikasjonskanal, sier han til digi.no.

Lundgreen er opptatt av å kunne være med på noe fra starten av.

- Jeg har vært med på gründersituasjoner før, og trives med det.

I 1989 startet han programvarehuset Claris Internationals Norden-kontor. Selskapet har nå skiftet navn til Filemaker, og går ifølge Lundgreen "alldeles strålende". Det samme gjelder selskapet Fractal Design Corporation (som også har skiftet navn, og har fusjonert tre ganger siden Lundgreen sluttet).

SatNet går også strålende, sier Lundgreen. Selskapet er Nordens første totalleverandør av lukkede digitale TV-kanaler. Den første - og foreløpig eneste - kanalen er Ingram Micro TV, som startet sine sendinger 3. mars i år.

Lundgreen forteller at selskapet jobber med flere spennende nye kanaler, og at det først og fremst satses på bedriftsmarkedet. SatNet har ikke søkt om konsesjon til åpne sendinger.

- Vi har ikke satset på forbrukermarkedet fordi forbrukerne foreløpig ikke har utstyr og mulighet til å motta digitale sendinger. Det er næringslivet og organisasjonene som gjør dette først, sier han.

Ifølge Lundgreen har de digitale TV-kanalene svært mange bruksområder, og de viktigste er opplæring og introduksjon eller lansering av nye produkter, motivasjonsprogrammer og annen internkommunikasjon, samt underholdning.

- Vi ønsker å være "one stop shopping" for lukkede digitale TV-kanaler. Selskaper kan få hjelp til å utvikle TV-konseptet, til produksjon, distribusjon, og til å installere mottakerutstyr. SatNet vil da fungere som en slags vert.

Til toppen