Digital kopierer Intel

Digital vil bygge opp merkevarenavnet rundt sin Alphaprosessorer etter samme konsept som Intel.

Digitals svar på "Intel Inside" er "Alpha Powered", og en omfattende reklamekampanje vil annonseres allerede neste uke.

Intel har gjennom de siste årene pøst inn milliarder av dollar i reklamekampanjer for å styrke Intel-merkenavnet overfor PC kjøpere. Selskapet har sponset PC-produsentenes reklamekampanjer kraftig, mot at Intel Inside logoen blir brukt i forbindelse med alle typer kampanjer. Resultatet av den massive satsingen er at Intel i dag er rangert som et av verdens ti mest kjente merker. Selv Microsoft kommer ikke så høyt på listen over kjente merkenavn.

Digital, som nylig saksøkte Intel ulovlig bruk av ti ulike Digital-patenter, kan ikke smykke seg med samme berømmelse. Deres Alpha-prosessor har hittil vært et nisjeprodukt, men etter at prosessoren har blitt ett reelt alternativ for å kjøre Windows NT er behovet for merkekjennskap blitt svært viktig også for Digital.

Konseptet Digital har bestemt seg for å bruke, er rappet rett ut av markedsføringsboka til Intel. Sammen med sine produsenter Samsung Semiconductors og Mitzubishi Electric skal selskapet nå skape kjennskap til Alphanavnet ved å sette et "AlphaPowered" merke på alle maskiner med Digitalbrikken inni. I tillegg vil det bli gjennomført en omfattende kampanje i trykte medier, og aviser i samarbeid sammen med OEMer som benytter Digitalbrikken.

Til toppen