Digital presses til fornyelse

Fire av de ni styremedlemmene i Digital er over sytti år gamle, og noen har sittet siden 1950-årene. Sentrale investorer krever at selskapet fornyer mannskapet.

Investorer med 35 til 40 prosent av aksjene i Digital Equipment Corp. var samlet til møte hos meglerfirmaet Providence Capital i forrige uke. Møtedeltakerne ble ikke offisielt navngitt, men flere skal være blant Digitals større aksjonærer.

Meglerfirmaets president Herbert Denton sa at investorene mener Digitals forretningsmodell ikke er troverdig. I første omgang kreves en fornyelse av styret. Hvis ikke regnskapene bedrer seg de kommende tolv til femten månedene, vil man kreve "dramatiske endringer i ledelsen" eller til og med en fusjon.

Mandatet til tre av i alt ni styremedlemmer - henholdsvis 74, 73 og 72 år gamle - utløper i år. Denton ba om at de erstattes av nye, og at de utgående medlemmene i stedet danner en rådgivende komite ifølge nyhetstjenesten Newsbytes.

Denton anbefalte også at daglig leder Robert Palmer lot en mer markedsorientert leder overta toppstillingen. Investorene kom med hard kritikk av Digitals "rudimentære" markedsføringsinnsats. På pressekonferansen fikk den nye markedsføringsansvarlige Bruce Claflin ros, og Denton anbefalte at han fikk mer makt, uten å presisere hvordan.

Palmer har ledet Digital siden oktober 1992. Mens børsverdien til de 500 teknoselskapene på indeksen til Standard & Poor har doblet seg, har Digitals aksjekurs falt 14 prosent siden da. Det representerer et verditap på 2,6 milliarder USD. Tallet på ansatte er halvert. De ni første månedene i inneværende regnskapsår falt omsetningen med 12 prosent. Siste års omsetning på rundt 14 milliarder USD var bare fem prosent mer enn i 1992, mens Hewlett-Packard har mer enn doblet sin omsetning i samme femårsperiode.

Ifølge Wall Street Journal ble det på møtet foreslått at Digital skulle selge sin service-virksomhet. Forslaget vakte sterke motforestillinger hos andre aksjonærer som mener denne er blant de få lyspunktene i selskapet. Service genererer rundt seks milliarder USD i årlig omsetning.

En av dem som talte til møtet var analytiker Kelly Britton hos Progressive Strategies. Hun oppsummerte Digitals problem ved å å peke på at selskapet ikke jakter på kundene. I stedet synes innstillingen å være at kundene burde komme til Digital, siden de har den beste teknologien.

Redaktør Terry Shannon i nyhetsbulletinen Shannon Knows DEC fortalte investorene at Digital har utmerket teknologi og fine produkter, men holder det for seg selv.

I en pressemelding gjengitt av Dow Jones Newswires sier fagforeningen Communications Workers of America, som eier en betydelig aksjepost og som var representert på møtet til Providence Capital, at den samarbeider med blant andre IG Metall og andre representanter for europeisk fagbevegelse, for å utarbeide en alternativ forretningsmodell for Digital. Elementer i modellen er å skille mellom styreformann og daglig leder (CEO), omorganisere ledelsen for å styrke markedsføringen, og investere mer i tjenester og markedsføringen. Fagforeningen advarer mot at Denton kan komme til foreslå å splitte opp Digital, noe den motsetter seg sterkt.

Til toppen