DAB, eller Digital Audio Broadcast, åpner for mange kanaler i samme blokk (på samme frekvens) og vil fjerne dagens fokusering på radiofrekvenser.
Men FM-radioen vil fortsatt dominere markedet de 10 - 20 nærmeste årene.
I likhet med alle andre spådommer, er det spørsmålstegn heftet ved de digitale tallene som P4s tekniske direktør, Hans Petter Danielsen, presenterte på høstkonferansen til Mediaforum i helgen.
Likevel er det allerede i dag et prøvenett i drift i oslofjordområdet. Det ble startet av NRK og P4 i 1994. Nettet dekker 30 prosent av landets befolkning.
De første DAB-mottakerne for lytterne kommer på markedet neste år, noe som blant annet vil føre til CD-lyd på mobile radioer for mottakerne (presumptivt bilradioer).
Og det blir også store muligheter for radiostasjoner å sende tilleggsinformasjon i tekst på egne små skjermer på radioene.
Danielsen mente at kjøpsvilligheten blant radiolytterne er til stede. Han refererte til en europeisk undersøkelse i seks land hvor 33 av 88 millioner husholdninger er villige til å kjøpe DAB-radioer på et tidlig tidspunkt.