Digital-TV i skuddet

De siste dagene har det flommet over av nyheter rundt digital-tv i amerikanske medier. digi.no bringer deg et resymé av de viktigste nyhetene.

De fleste har vel nå tatt inn over seg de endringene som skjer i telekommunikasjonsbransjen. Vi har også lest mye om internett og om Nettverks-datamaskiner. Så smått har vi fått med oss at digital-tv er på vei til Norge.

At disse ulike sakene henger sammen, er kanskje ikke fullt så enkelte å se. En konferanse som startet i Las Vegas på mandag har generert en mengde oppslag i amerikanske medier som kanskje kan gi oss litt bedre forståelse for hva vi vil se av nye produkter og tjenester de nærmeste årene.

Vi har klippet ut følgende:

Compaq satser på digital-tv. På NAB98 viste selskapet frem en hvordan deres data-teknologi kan produsere digitale signaler for sending til en PC. Hensikten var å vise at TV kan bli mer som en PC. En talsmann for selskapet lot seg sitere på at fremtidig TVer kan koste så lite som 300 dollar. Compaq viser på messen frem en arbeidsstasjon som bearbeider digitale signaler som så vises på en 42-tommers flatskjerm, med betydelig bedre skarphet enn en vanlig tv.

Bob Sterns i Compaq sa blant annet til Cnet at han ser for seg at mer pc-lignende TVer vil personliggjøre Tv-opplevelsen. I så tilfelle fordrer det en videofremvisnings-standard som fungerer bedre for data-grafikk og fonter, påpekte han, med referanse til en pågående standardiseringsdiskusjon.

Microsoft og Sony sa under NAB98 at de ville samarbeide for å knytte PCer sammen med brune- og hvitevarer. I følge Wall Street Journal sa selskapene at de ville ta utgangspunkt i en teknologi fra Sony som gjør det mulig å koble sammen videospillere, PCer og annet elektronisk utstyr. Microsoft sa at de ville lisensiere programvare fra Sony og inkorporere dette i Windows CE for å videreutvikle den plattformen for "ikke-pc-utstyr".

Apple-sjefen Steve Jobs åpnet konferansen i Las Vegas. I åpningstalen trakk han frem Apples Quick-time programvare som typisk for den tiden vi nå går inn i. Han kom med et åpent frieri til kringkastingsdeltakerne som var tilstede.

- I bunn og grunn har vi et babelsk tårn. Folk ønsker å hente informasjon fra ulike kilder og sende produktet til ulike destinasjoner, sa Jobs. Vi dør etter å samarbeide med dere (eg. kringkastingsselskapene). Vi kan gi dere arkitekturen til dette babelske tårn, fortsatte han.

Jobs uttalelser om digital-tv er interessant på flere måter (se også relatert sak). Det er kjent at Steve Jobs og Larry Ellison i Oracle er gode venner. Ellison sitter blant annet i styret i Apple. Oracle har en eierandel på 70-80 prosent i et selskap som heter NCI. Dette selskapet fikk nylig kontrakten på å lever funksjonaliteten (programvaren) til de digitale dekoderne som Cabel & Wireless skal utplassere hos sine kunder til høste.

Oracle har sammen med Sun vært de to store pådriverne for Nettverks-datamaskiner, såkalte NC'er. Det ser nå ut til at de såkalte set-top-boksene vil bli de NC-ene som i praksis blir tatt i bruk i private hjem.

NCI ser for seg at du bruker den TV'en du allerede har, men kjøper en set-top-boks som primært er en digital dekoder (altså tar den inn digital-tv kanaler og sender dem til TV'en). Imidlertid er boksen utstyrt med maskinvare og programvare som gjør at du kan surfe på nettet, bruke elektroniske programguider, betale regninger i banken, handle på shopping-kanaler, og kanskje styre en del av elektronikken i huset (se klipp om Sony og Microsoft).

I den forbindelsen er det interessant å merke seg at når vi i Norge ser starten på salget av slike bokser til høsten, vil den antatt største aktørene Elkjøp trolig selge slike bokser fra Nokia. Det finske selskapet, som er mest kjent for mobiltelefoner, har utviklet en såkalt Mulite-media-master som blant annet ble demonstrert på lyd og bilde messen på Sjølyst i høst.

Det er dermed ikke veldig overraskende at det ikke bare er Compaq som nå snakker om digital-tv. Også IBM kom med et utspill på NAB98. De store aktørene i PC-bransjen har all grunn til å føle seg truet.

IBM kunne på mandag melde at CBS (TV-selskapet) har valgt dem til et prosjekt for håndtering av tv-selskapets digitale video-arkiv. Med IBMs systemer skal selskapet være i stand til å søke i, hente frem og kringkaste sendinger direkte fra et arkiv med mer enn 1,6 millioner innslag.

Også en annen kjempe fra PC-industrien prøver å kaste seg på dette toget før farten blir for høy. Intel demonstrerte tirsdag en Pentium II prosessor på 450 MHz, som skal være tilgjengelig fra juli. Prosessoren tar komprimerte digitale data fra kringkastere og viser det på såkalt HDTV (High Definition TV), med halv oppløsning (360 linjer i stedet for 720). Compaq har i følge Wall Street Journal vist noe tilsvarende, men da ved bruk av en dedikert prosessor til billedbehandlingen. Ron Whittier i IBM sa at han regnet med at Intel i løpet av året ville levere prosessorer som kunne ta HDTV i full oppløsning ved å bruke programvare i chipen.

Dermed er både PC-produsenter, prosessor-produsenter, programvare-produsenter og tradisjonelle elektronikk-produsenter alle fokusert på utviklingen innen digital-tv. Og enda har vi ikke sett produktene!

Informasjon til denne artikkelen er i hovedsak hentet fra Wall Street Journal, CNET, ZDNet, de ulike selskapene samt den offisielle kongressavisen (se egen lenke i margen).

Til toppen