Digitale medier er himmelen for PR-bransjen

Harald Nyquist i Storm Kommunikasjon imøtegår Nils M. Apelands påstand om at digitale medier gjør PR-arbeidet mer komplisert. Nyquist mener at Internett er en stor fordel for PR-bransjen, blant annet fordi terskelen er lavere for å få nyheter publisert.

- Redaksjonene har et klart behov for mer eller mindre ferdigproduserte nyheter som med lite behov for tilpasning kan seile rett inn i nyhetsarkivet. Dette ser vi hver dag. Nettavisene går foran i en utvikling som sakte, men sikkert også vil prege aviser og magasiner, sier informasjonsrådgiver Harald Nyquist.

Storm Kommunikasjon har opprettet en nettbasert pressemeldingstjeneste som et direkte resultat av den nye digitale medievirkeligheten.

- Vi sender pressemeldinger som ofte går rett på i nettavisene. Forklaringen er at digitale medier kontinuerlig har behov for nytt stoff og tydeligvis setter pris på å kunne velge og vrake mellom utspill fra bedrifter med PR-behov, sier han.

Han er uenig i Apelands perspektiv på problematikken med å finne balansegangen mellom det å tilfredsstille sine kunder og det å opprettholde gode relasjoner til pressen.

Les denne saken her: Nye medier skaper PR-dilemma

- Aldri før har media hatt slik nytte av PR-bransjen som nå. Vi yter informasjonssubsidier som aldri før, hevder Nyquist overfor digitoday.no.

Den kommersielle og digitale utviklingen som skjer i redaksjonene kommer som bestilt fra PR-bransjen, mener han.

- Vi vet jo at for eksempel Dagens Næringsliv og DN ajour er to forskjellige redaksjoner. Avisen ødelegger ikke et eksklusivt oppslag ved å legge det ut som en notis på nettet dagen før det går i trykken. Moderne PR betyr bare at man må forklare klienten at nettavisene har en effektiv funksjon både mot målgruppe og andre media. Dette ser ikke vi i Storm Kommunikasjon som et dilemma, men som nye muligheter, mener informasjonsrådgiveren.

Han påstår at vi ved å vende blikket mot utlandet kan se hvordan utviklingen vil bli.

- Både svenske og danske medier er mer avslappet i forhold til å være kritiske og drive gravende journalistikk enn hva de er i Akersgata i dag. Denne trenden er imidlertid blitt adoptert av norske nettaviser. Derfor gir nettavisene PR-bransjen en mer rettferdig behandling enn konvensjonell presse. De slipper til klientene uten å bruke én uke på å sjekke om saken som kommer er verd trykksverte, sier Nyquist.

Til toppen