Digitalt løft for Norway Cup

Det er ikke bare sportutstyr- og iskremselgerne som utnytter stormønstringen Norway Cup til kommersiell egennytte. Teknologiselskaper som IBM, Cisco, NextGenTel, Opera og Telenor ser også fotballturneringen som en fin anledning til å vise seg frem for fremtidige kunder.

Under årets Norway Cup stiller IBM Norge en egen Internett-café til disposisjon for deltakerne.

- Her kan de unge fotballspillerne korte ventetiden med surfing på Internett og kanskje sende en hilsen hjem til familien via e-post, reklamerer 'Big Blue', som foruten eget utstyr har fått med seg Cisco og NextGenTel som samarbeidspartnere på nettverkssiden. Serveren i Internett-caféen kjører for øvrig på Linux og PC-ene bruker den norske nettleseren Opera.

Markedssjef Otto Backer Solberg i IBM Norge legger ikke skjul på at man vurderer Norway Cup som en utmerket anledning til "å profilere IBM som et globalt selskap overfor deltakerne fra de 40 land som er med i turneringen".

Men selskapet gjør da nytte for seg også: Foruten nettcaféen leverer IBM PC-er og servere for gjennomføring og avvikling av hele Norway Cup. Totalt er mer en 50 PC-er fra IBM tilgjengelige for journalister, hjelpeapparat, spillere og publikum.

Også statsaksjeselskapet Telenor har forberedt seg spesielt på ukas fotballturnering på Ekebergsletta. Telenor Mobil har økt sin kapasitet i mobilnettet på Ekeberg til å kunne håndtere inntil 16.500 samtaler per time - ti prosent mer enn under fjorårets cup. Men kanskje viktigst for tasteivrige barne og unge: Kapasiteten for tekstmeldinger er også øket med 10 prosent, til inntil 120.000 i timen.

- Det er på selve Ekebergsletta behovet for stor kapasitet er størst. Vi femdoblet kapasiteten i år 2000 og økte med 50 prosent i fjor, men vi forventer altså et enda større behov i år, forklarer distribusjons- og dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Mobil.

Kapasiteten er øket i området mellom Simensbråten, Ekeberg skole, Ekeberg camping, Ekeberghallen, tivoliområdet og sydover mot Holtet. I tillegg er kapasiteten tilpasset ved de andre store banene Norway cup skal benytte.

Mer enn ni av ti ungdommer mellom 15 og 19 år har mobiltelefon, og rundt 80 prosent av Norges befolkning bruker i dag mobiltelefon, opplyser Telenor Mobil, som til tross for nettutvidelsen ikke kan garantere at teknikken alltid holder.

- Vi kan ikke garantere at nettet ikke blir fullt dersom "alle" forsøker å ringe samtidig. Rådet er å gjøre en nytt forsøk umiddelbart dersom man får opptattsignal eller feilmelding - da vil det sannsynligvis gå i orden, sier Bjørn Amundsen.

Til toppen