Digitalt partnerskap vil koste NRK 850 millioner

Om NRK skal inn i et digitalt selskap med andre samarbeidspartnere, vil dette koste 850 millioner kroner over tre år. Det forteller tidligere NRK Futurum-direktør Tor Fuglevik til Kampanje.com.

Det var under et foredrag i Kringkastingsrådet torsdag Tor Fuglevik la frem regnestykket som viser hvor mye som må til for å få Norsk Rikskringkasting heldigitalisert. Ifølge Fuglevik må statskringkasteren ha mellom 3,5 milliarder og 4 milliarder kroner for å nå sine ambisjoner i den digitale verden, skriver Kampanje.

- De største kostnadene er knyttet til parallell distribusjon, både analogt og digitalt. Det vil koste omlag en og en halv milliard kroner over en tiårsperiode, forteller Fuglevik til Kampanje.com.

Den delen av NRKs digitaliseringsprosess som det har vært stilt flest spørsmål ved er imidlertid hvorvidt selskapet lykkes med sine planer om å etablere et felles "konvergensselskap" med konkurrenten TV 2 og Telenor, og hva dette eventuelt vil koste.

I går la Fuglevik frem tall som tyder på at superselskapet fort vil beløpe seg til over 2,5 milliarder kroner, det vil si omlag 850 millioner kroner per deltakende selskap over en treårsperiode, skriver Kampanje.com.

Til toppen