digitoday.no åpner ny type søkemotor

Som en av de første i verden, serverer digitoday.no deg i dag en søkemotor som gir deg superferske nyheter innen områdene IT, tele og digitale medier. Tjenesten er laget av norsk-amerikanske Indexity.

Det norsk-amerikanske søkeselskapet Indexity har i dag åpnet sin første tjeneste. Selskapet har i lang tid arbeidet med å lage emne-baserte søkeløsninger. Første testkunde er digitoday.no.

Den nye søkemotoren ligger som en del av søkemulighetene til høyre på toppen av vår åpningsside. Her kan du velge å søke i dagens nyheter, arkivet, vårt bransjearkiv og "andre kilder".

Bak "andre kilder"-valget ligger Indexity-systemet. Søk med dette valget leter etter treff i 20 norske og internasjonale nettpublikasjoner som skriver om IT, tele og digitale medier. Dette er første fase. Senere skal søkemotoren utvides ytterligere med flere nettpublikasjoner.

Dermed kan du søke på for eksempel Intel og AMD og få servert de siste nyhetene om PC-prosessorer. De generelle søkemotorene som AltaVista og Fasts Alltheweb foreslår først lenker til amerikanske databutikker.

- Dagens søkemotorer har store problemer: Søker du på generelle stikkord som Intel, får du svært mange og ofte gamle treff. Fordi vi velger ut hvem vi skal indeksere, kan vi sortere ut nyheter og servere svært ferske innhold, forteller Stein Vedahl, administrerende direktør i Indexity.

Løsningen fjerner også to andre store problemer som de generelle søkemotorene sliter mye med: døde lenker og juksemakere som skal selge sex-tjenester eller vise deg reklame uten å ha eget innhold.

Indexity eies av Segmentor, den amerikanske teknologileverandøren Tennyson Maxwell og det svenske investeringsselskapet Soho Partners. Segmentor er også største eier i digitoday.no og epost-tjenesten Organizer.

Foreløpig er det bare digitoday.no som har fått mulighet til å servere en bransje-spesifikk søkemotor.

Her finner du søket


- digitoday.no er vår testkunde. Vi ønsker å høste erfaringer og ha en demonstrasjon når vi skal selge tilsvarende løsninger til selskaper og nettsteder i andre bransjer, forteller Vedahl. For eksempel kan en bilbutikk nå få seg en nettside som serverer deg ferske nyheter om biler og biltester.

Finner dynamiske sider:
Det er vanskelig å søke etter priser på varer på Internett. Dette skyldes at vanlige søkemotorer ikke finner slike sider, for de er dynamisk genererte. Du må først gjøre noen valg for å komme til siden, og det klarer ikke vanlige søkemotorer. Indexity mener at 20 prosent av de norske Internett-sidene er dynamisk generert og tallet vokser.

Indexity klarer også å finne sider du kommer til ved å klikke på bilder (imagemaps) eller kjøre Javascript, noe som ofte brukes i menyløsninger og andre valgsystemer.

Indexity har dessuten fått et viktig teknologisk ess av sin amerikanske eier. Selskapets søkeprogramvare klarer å finne sider som er dynamisk generert, det vil si sider som er laget ved at du gjør valg. Se forklaring over.

PS! Vi gjør oppmerksom på at Netscape-brukere foreløpig vil ha problemer med å bruke tjenesten. Det er noe vi jobber med å ordne.
Til toppen