BEDRIFTSTEKNOLOGI

digitoday tester: Adobe Photoshop 6.0

De som jobber aktivt med grafikk har gjerne ikke noe valg. Det finnes en gammel "sannhet" som sier at man bruker Photoshop til å lage profesjonelle bilder, og gjerne sammen med Illustrator hvis man skal lage litt mer avanserte ting som krever vektorgrafikk.

Lars Kvanum
25. okt. 2000 - 13:08

Med den nye versjonen av Photoshop har Adobe egentlig skutt seg selv litt i foten.

En av de første tingene man legger merke til er endringen i utseendet og at oppstart faktisk er raskere enn tidligere. Utseendet er ikke vanskelig å vende seg til, for den store delen av endringer ligger i at hovedinnstillingene til det verktøyet man bruker ligger på en menylinje øverst, i stedet for å måtte lete seg frem på obskure steder for å finne nøyaktig det man leter etter. De andre verktøyene er, med små modifikasjoner, nøyaktig som man er vant til å se dem. Man trenger med andre ord ikke lese mange sider i manualen eller knote de første timene, men kan bare gå i gang med bruken. Adobe har alltid vært flinke til å benytte seg av "gjenkjenningseffekten", selv mellom de forskjellige programmene sine.

En av de kanskje viktigste endringene, og også grunnen til den litt ironiske uttalelsen om at Adobe har skutt seg selv i foten, er muligheten til å krumme tekst direkte i Photoshop. Man kan også redigere teksten etter å ha krummet den, og etter mange andre effekter også. Tidligere måtte man ha en egen program-pakke, Illustrator, for å gjøre ting som dette, og for folk flest var nok dette den hyppigste oppgaven Illustrator fikk. Selvsagt slipper ikke alle å bruke Photoshop, men en god del vil nok slippe i hvertfall.

Grunnen til disse tingene er at Adobe har innført vektorbaserte objekter inn i Photoshop uten å egentlig endre opplevelsen for brukeren, slik man nesten forventer seg etter tidligere å ha sett forskjellen mellom vektorbaserte og punktbaserte redigeringsprogrammer. Nå kan man altså, i de fleste tilfeller og ved litt lur bruk, endre størrelse på objekter uten i det hele tatt å få problemer med oppløsning.

Den andre umiddelbart klare genistreken fra Adobe i denne omgangen er å fjerne det dedikerte vinduet for redigering av tekst. Dette var jo alltid i veien, og måtte hele tiden flyttes på mens man finjusterte teksten - selv etter man har brukt enkelte filtre eller annen modifikasjon av utseendet. Nå er det lagt opp til at man redigerer teksten rett i dokumentet og styrer utseendet fra menylinjen øverst. Ingen funksjonalitet tapt, men en veldig stor gevinst.

Av andre endringer som kanskje ikke er like synlige, men absolutt verdt å se litt nøyere på er forbedret støtte for pdf-filer (portable document format, et dokument med gode muligheter for layout), warping (får deler av et bilde til å se ut som de "sklir ut") av bilder, et slice-verktøy som gjør det lettere å dele opp bilder som skal brukes på weben, bedre integrasjon mot ImageRead 3.0, som forøvrig følger med, bedre kontroll over effekter som er utført på et lag og en såkalt preset manager som gir en rask og brukervennlig oversikt over pensler, fargerkart og overflatematerialer.

Det har desverre ikke kommet en test-versjon av Photoshop 6, og for de som ikke kjenner Photoshop men trenger et avansert og brukervennlig verktøy for bilderedigering, kan man hente ned en demo-versjon av forrige versjon Photoshop 5.5

For de som fra før har erfaring med programmet er det stort sett ett ord som oppsummerer de anbefalingene digitoday kan gi - "kjøp". Det er neppe noen vits i å vente, for dette er den beste nyheten for folk som jobber med to-dimensjonal grafikk på laaaaang tid.

En rask ringerunde avslørte at programmet kan kjøpes for 7.190,- kroner i engelsk versjon, den norske noe dyrere til 9.290,- kroner. Lokale variasjoner på prisene kan forkomme.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.