digitoday tester: Microsofts nye nettleser

Microsoft prøver enda en gang å bygge merkevaren MSN, fem år etter første forsøk. Denne gangen lanseres MSN Explorer, et "Internett-dashbord" for nybegynnere. Målet er å få flere Windows-brukere.

Microsoft har gitt ut en ny nettleser i disse dager, tilpasset det amerikanske markedet. Først i mai neste år kommer den europeiske/norske versjonen.

Likevel har digitoday.no tatt seg tid til å teste nettleseren.

Det første som slår en hvis man har vært noen lunde tilstede de siste årene, er at selskapet nok en gang prøver å dytte MSN-prosjektet sitt på oss brukere. Det hele startet i 1995 da Microsoft ville lage et alternativt Internett. Dette slo fullstendig feil, da MSN ikke var helt gratis, ikke helt globalt og ikke helt bra. Levetiden totalt i Norge var vel rundt to måneder. Etter det fungerte det ikke lenger å ringe opp numrene. Etter denne episoden ble det mer eller mindre stille rundt MSN, men de fleste tvilte vel på at det var dødt.

Nå har den nye nettleseren med navn MSN Explorer kommet, og som navnet sier er dette enda et forsøk på å få flere brukere under MSN-paraplyen. Faktisk så går det så langt at man er nødt til å oppgi mange flere detaljer enn det som føles behagelig under registreringen. Microsoft krever her, for at man skal kunne benytte seg av tjenestene, at man ha en webmail-adresse (selvsagt hos Microsoft) og navn, adresse, inntekt og mye mer vil de også vite for å slippe deg inn.

Det med alderen kan være greit, siden de da begrenser tilgang for unge brukere, men resten lukter veldig av personregister. Det kan jo også hende at det ikke er en tilfeldighet at det plutselig har dukket opp tilbud fra Microsoft til undertegnede, og det bare et par dager etter registrering.

Ellers bør Microsoft få litt positiv omtale med tanke på utseendet og funksjonaliteten til denne nettleseren. Under panseret skjuler det seg en god del fine funksjoner.

For det første er nettleseren lagt opp for å koble hele familien på Internett. De voksne får tilgang til det de vil, mens de yngre "skjermes" fra upassende innhold. Akkurat det med upassende og passende kunne kanskje være greit å stille inn selv, men for den vanlige brukeren som ikke ser sjarmen med å konfigurere programmer i lange tider for å tilpasse det, så er nok dette en god løsning. Det vil nok dog føles som et lodd rundt foten på de litt mer erfarne.

Utseendemessig har Microsoft tatt et skritt utenom det som er normen for et Windows-programs utseende. Her, igjen, er det nok lagt mer vekt på de litt mindre erfarne brukerne, med store knapper og runde, smekre linjer. Som en sammenligning kan man vel si at de som synes iMac ser pen ut sannsynligvis også vil like utseendet på denne nettleseren.

På hovedsiden i nettleseren er det meste presentert enkelt og greit uten vanskelige og uoversiktlige menyer å navigere igjennom. Her har man tilgang direkte til sin webmail-konto, og gjerne en eksisterende hotmail-konto hvis man skulle ha det fra før, egen kalender, aksjeoversikt, værmelding, musikk, lenker til shopping og mye mer. Dessverre er heller ikke dette lagt opp for norske brukere, så det er ikke alle disse tjenestene som vil være til mye hjelp. Det som kanskje er mest til hjelp for oss på berget, utenom webmail, må være lydavspilling og filmavspilling innebygget i nettleseren, noe som gjør at man får et slags dashbord hvor man kan utføre de fleste oppgaver man måtte trenge i tillegg til å surfe Internett som med en vanlig nettleser.

I det store og hele gir ikke MSN Explorer noe nytt til erfarne brukere, og pent lite som ikke følger med i de siste Windows-versjonene for andre heller. Det man må sette opp som en positiv ting, og en av de få grunnene for oss nordmenn til å benytte oss av den, er at den gir lettere navigasjon for yngre brukere, og vil kanskje gjøre Internett-opplevelsen for helt ferske brukere litt bedre.

Bortsett fra i disse to tilfellene er det vanskelig å anbefale nettleseren. Kanskje en gang når tjenestene virkelig blir internasjonale, men det kan nok ta en tid før såpass små land som vårt vil se noe nyttig her.

Til toppen