Dinamo vraket New Media Science

I én måned var Ingebrigt Steen Jensen styremedlem i New Media Science. Hans eget reklamebyrås store interesse for nykommeren USWeb/CKS gjorde imidlertid at han måtte gi opp styrevervet. Bente Sollid er slett ikke overrasket over den nye alliansen mellom Dinamo og USWeb/CKS.

- Jeg satt én måned i styret i fusjonerte New Media Science. Det var på grunn av relasjonen med Digital Hverdag at jeg fikk en forespørsel fra Bente Sollid om å sitte i styret, sier reklameguru og internettskeptiker Ingebrigt Steen Jensen til digi.no.

Steen Jensen hadde altså ingen eierandel i webbyrået, men ble valgt av Digital Hverdag til å være selskapets representant i et arbeidsstyre som skulle få i havn fusjonen med "gamle" New Media Science.

Han var til stede på ett styremøte før han måtte si fra seg vervet.

- Da vi begynte å sondere terrenget med USWeb følte jeg at det ikke var riktig å sitte i styret lenger, sier han og berømmer samarbeidet som de to selskapene hadde hatt. Dinamo var samlokalisert med Digital Hverdag ute på Lysaker og selskapene var i stadig dialog med hverandre.

- De leide hos oss i halvannet år. Vi hadde et samarbeid vi var veldig godt fornøyd med. Når våre kunder skulle ha hjelp på websiden, anbefalte vi dem Digital Hverdag, sier han og opplyser at Dinamo selv ikke ønsket å bygge opp en egen kostbar kompetanseenhet for internettvirksomhet fra scratch.

I dag er Dinamo et ferskt kommunikasjonsbyrå som i tillegg til reklametjenester, tilbyr blant annet PR, sponsing, TV-produksjon, begivenhetsmarkedsføring.

Kontakten med USWeb/CKS ble tatt på nyåret.

- Vi vurderte å gå i et mer forpliktende samarbeid med Digital Hverdag /New Media Science. Men når USWeb dukket opp, var det mye mer attraktivt, sier administrerende direktør i Dinamo Norge, Jan Økern til digi.no.

- Det er et nystartet selskap med store muskler, med skikkelig power, mener han og sier at den internasjonale tilgangen gjorde at man med USWeb beveget seg på et helt annet nivå enn et vanlig norsk webbyrå.

Økern innrømmer at den internasjonale tilknytningen var svært avgjørende for valget av strategisk partner. Det innebærer at Dinamo kan servere tjenester for internasjonale kunder som vil gjøre aktiviteter i lille Norge. Samtidig avviser han at Dinamo har internasjonale ambisjoner, dvs. vil ekspandere sitt eget byrå.

Økern mener at bekjentskapene til de som starter opp USWeb i Norge kom i annen rekke. Alle de fire involverte, inkludert Pål Roppen og Odd Martinsen, har vært kolleger av både Ingebrigt Steen Jensen og Jan Økern fra dagene i JBR/McCann.

- Vi hadde kontakt med med USWeb lenge før det ble klart at de fire skulle starte opp virksomheten i Norge, hevder han.

I dag ble det altså offentliggjort at Dinamo og USWeb inngår et strategisk samarbeid. Noe administrerende direktør i New Media Science ASA, Bente Sollid, slett ikke er overrasket over.

- I fjor høst satte vi sammen et arbeidsstyre med to representanter fra Digital Hverdag. Én av de representantene var fra A-pressen, mens den andre plassen gikk til Ingebrigt Steen Jensen. Vi mente det var riktig å ha en ekstern representant. Som administrerende direktør skulle jeg også selv møte, sier hun

- Vi tok Ingebrigt fordi han er en flott visjonær. Han forstår internettbransjen mye bedre enn han noen ganger gir inntrykk av. Ingebrigt er en ressurs som vi følte kunne ivareta interessene til Digital Hverdag, mener Sollid.

Hun mener Steen Jensen har opptrådt veldig åpent overfor dem:

- Ved årskiftet informerte han oss om at Dinamo hadde innledet forhandlinger og at det var feil å sitte i vårt styre. Det synes vi var veldig fair å si fra om. Dermed visste vi at Dinamo skulle gjøre sin egen digitale satsing, sier hun.

Før fusjonen var ett av alternativene for Digital Hverdag å bli en del av Dinamo-gruppen..

- Jeg tror vi ble for store til at Dinamo kunne erverve oss. Det gjelder også Digital Hverdag alene. Selskapet vårt hadde allerede i fjor en brukbar prislapp. Da vi gjorde våre valg i fjor sommer, ønsket vi å å fusjonere med en aktør innenfor nettbransjen. Det ble New Media Science som oppfylte våre krav om å bli markedsledende, sier hun.

Til toppen