DinSide forsøker å finne epost-lekkasje

DinSide mener Gibud har fått tak i deres kundeliste og forsøker å finne ut hvordan dette eventuelt kan ha skjedd. DinSide-sjef Bernhard Steen har to mulige forklaringer.

En pikant ny sak om epost-adresser, regler for markedsføring og regler for konkurranse har dukket opp de siste dagene. Nettauksjonstjenesten Gibud har sendt ut reklame til de fleste kundene som har brukt konkurrenten DinSides auksjonstjeneste, forteller blant andre VG og Computerworld.

DinSide mener at Gibud hadde tilegnet seg deres kundeliste og at dette har skjedd på urettmessig vis. DinSide har derfor politianmeldt Gibud. Men Bernhard Steen, administrerende direktør i DinSide forstår ikke hvordan Gibud angivelig har fått tak i hans kundeliste. I dagens nummer av Computerworld vil verken Stian Thrane eller Hans Berge i Gibud svare på dette spørsmålet.

Bruken av en konkurrents kundeliste er en juridisk gråsone som ikke er klart definert i lovverket. Gibud vil bare si at de har brukt Internett til å finne listen og mener de har holdt seg innenfor loven. Kulturdepartementet jobber for tiden med lovverk som vil forby masseutsendelse av elektronisk post-reklame, såkalt spamming.

- Dette er uærlig, selv om det kanskje ikke er ulovlig, sier Steen til digi.no.

Steen, som i mange år var redaktør i PC World og har store tekniske kunnskaper, ser to muligheter.

- Det er sikkert mulig å lage et robotprogram som overvåker våre sider og kopierer epost-adressene som våre kunder taster inn når de gir bud. Det er informasjon alle kan se. Men også brukere som bare har registrert seg og som aldri har lagt inn bud, har fått reklame fra Gibud, forteller Steen til digi.no.

Steen lurer på om problemet kan stamme fra at både Gibud og DinSide har den samme Internett-leverandøren; EUnet.

Steffen Hellum, markedsdirektør i EUnet, utelukker imidlertid dette.

- Gibud og DinSide har installert to helt atskilte maskiner hos oss som det tas automatisk backup av. Det er umulig at det har oppstått noe rot her, sier han til digi.no.

Uansett lovligheten av det Gibud har gjort, henger selskapets avtale med EUnet i en tynn tråd.

- Vi er misfornøyd med at en av våre kunder opptrer på denne måten. Dette bryter med alle vanlige prinsipper om oppførsel på Internett og våre kontrakter. Hvis dette gjentar seg vil vi stenge Gibud-tjenesten og si opp kundeforholdet, sier Hellum.

Til toppen