DinSide og SOL sammen om innhold

For et sted mellom 86 og 100 millioner kroner i SOL-aksjer har Scandinavia Online skaffet seg DinSide. Nå skal SOL bygge ut konseptet bak forbrukertjenesten og spre det ut i Norden.

DinSide og SOL var en perfekt konstellasjon, det mener Bernhard Steen, som startet opp DinSide og som i dag solgte det til SOL.

SOL betaler med 720.000 aksjer for å ta over DinSide. Etter emisjonskursen vil dette prise DinSide til et sted mellom 86 og 100 millioner kroner. Steen mener dette ikke er lite.

- Vi var i forhandlinger med parter som sikkert ville gitt oss mer, men vi har tro på SOL og DinSide sammen. Jeg tror dette vil få aksjekursen til SOL til å stige, slik at vi blir sittende igjen med vårt, sier Steen på en pressekonferanse tirsdag.
Les mer om salget:
SOL kjøper DinSide for 86-100 millioner
DinSide skal fortsatt være en selvstendig tjeneste, men nyhetsleveransen til SOL kommer til å bli styrt av DinSide-redaksjonene på de respektive områdene. Det er først og fremst innhold som DinSide skal levere til SOL-systemet. Samtidig skal SOL bygge opp DinSide i Norden.


- Vi har allerede stablet på beina en ledergruppe i Sverige mens vi er på full fart inn i Finland. Jeg har tidligere vært i IDG systemet, og har løpende kontakt med flere av de "gamle kjente" om samarbeid, sier Steen.

Men salget av DinSide vil få konsekvenser. Blant annet vil iMarkedet merke at majoritetseieren DinSide ikke lenger være det. Aksjene i dette selskapet vil bli kjøpt opp av DinSides eksisterende aksjonærer.

Les om iMarkedet:
iMarkedet må selges

Også eierandelene i den britiske auksjonstjenesten QXL, som DinSide fikk etter salget av DinSide Auksjon, selges ut. Hva DinSide fikk for dette er ikke klart, men Bernhard Steen sier det var en god pris, sett i lys av den siste tidens verdinedgang for Internett-selskaper.
Les mer om QXL og salget samt problemene med SOL:
Britisk Excite-partner kjøper DinSide Auksjon
SOL-partner beklager konflikten
SOL prøvde å snike auksjonen inn bakveien
SOL-DinSide disputten: Her er SOL-stevningen
Tilbake til SOL uten partner på SinSide

Kristin Skogen Lund, administrerende direktør i SOL AS og marketingsjef i SOL AB, sier at kjøpet av DinSide viser at SOL nå begynner å produsere innholdet selv.


- Vi får en sterkere fokus på innhold som skal lede brukeren dypere inn i tjenesten. I henhold til intensjonsavtalen skal DinSides konsept rulles ut over hele Norden, og integreres i SOLs øvrige nordiske portaler, sier Skogen Lund og legger til at selskapene har klare synergier og at de rent konseptuelt passer meget godt sammen.

Etter at DinSide og SOL braste sammen i rettssalen ved begynnelsen av året, har forholdet bedret seg betydelig. Bernhard Steen forteller at det var i rettssalen SOL begynte å lukte på DinSide.

- Etter at Steen hadde spøkt om at SOL heller burde kjøpe opp DinSide enn å saksøke, gikk det opp for meg, sier Skogen-Lund.

Og digi.no luktet lunta:
SOL utelukker ikke egen innholdsproduksjon

Oppkjøpet skal gjøres etter at SOL har kommet seg vel på børs, både i Stockholm og i Oslo. Dette skjer den 7. juni.
Til toppen