DinSide vs SOL - konflikten som ble fort glemt

For bare noen måneder siden lå SOL og DinSide i rettslig strid om auksjonskundene til DinSide Auksjon. Det endte med at Bernhard Steen betalte 9,7 millioner for kundene i et forlik. Nå er SOL blitt DinSides beste venn.

Det var stor ståhei omkring auksjonstjenesten som både SOL og DinSide var med å bygge opp under DinSide Auksjon.

Problemene oppsto da svenske Bid2Day inngikk avtale med SOL om en nordisk auksjonssatsing i år 2000. På et senere tidspunkt ble DinSide kjøpt av den britiske konkurrenten QXL. noe som skapte en vanskelig situasjon i forhold til hvem som skulle ha eierskap til kundene.
Les om konflikten her:
DinSide blar opp for auksjonskunder
SOL vil ordne auksjonskamp utenfor rettssalen
DinSide vant i Namsretten mot SOL
Tilbake til SOL uten partner på SinSide
SOL: Ikke noe konkurranseforbud i avtalen
SOL-partner beklager konflikten
SOL prøvde å snike auksjonen inn bakveien
SOL-DinSide disputten: Her er SOL-stevningen
Stadig uavklart mellom SOL og DinSide Auksjon

Konflikten endte med at DinSide betalte SOL et hemmelig beløp. digi.no kan i dag avsløre at summen var på 9,7 millioner kroner. Med en medlemsbase på rundt 40.000 kunder betalte altså Bernhard Steen rundt 250 kroner kunden (da konflikten var ferdig lå medlemstallet på over 55.000 på DinSide Auksjon).


- Det som skjedde etter rettssaken var at vi bestemte oss for å få konflikten ut av verden. I løpet av fem minutter hadde vi ordnet opp i det. Jeg synes det var gode grunner til det, ikke minst fra et redelighetssynspunkt. Kristin (Skogen Lund, adm.dir. i SOL - red.anm.) og jeg kommer fryktelig godt overens, sier Steen til digi.no etter at det i dag ble klart at DinSide selger tjenesten til SOL.

Les:
SOL kjøper DinSide for 86-100 millioner

En av hovedgrunnene til at det var viktig å komme overens var at SOL og DinSide hadde et tett samarbeid også etter at auksjonssamarbeidet var avsluttet. I lengre tid har DinSide levert innhold inn mot flere av underseksjonene til SOL. Dette måtte DinSide faktisk betale en månedlig avgift for. Vanligvis er det slik at den som sitter med innholdet kan ta seg betalt for stoffet, men DinSide var svært opptatt av å få trafikk og bygge seg opp en stor brukerbase.


Dermed har DinSide på veien mot salget både betalt nesten 10 millioner i kompensasjon, pluss en månedlig avgift for å ligge på Norges største portal. Så er spørsmålet om DinSide må trekke fra en del millioner på kjøpesummen (rundt 100 millioner) som aksjonærene får utbetalt i SOL-aksjer.

- Det er riktig at vi har et samarbeid med SOL som innebærer at vi har betalt en sum i måneden. Men den er ikke så veldig stor. Jeg skjønner hva du mener, men synes det er å snu det hele litt på hodet, sier Steen i et svar på spørsmålet om netto kjøpstransaksjon egentlig var langt mindre enn 100 millioner.

Steen mener det er en kjempefordel å ha SOL i ryggen på ekspansjonen som DinSide selv skal gjøre i Norden.

- SOL er den definitivt største portalen i Skandinavia. Dette er en vanvittig stor fordel for oss. Vi klarte rett og slett ikke å la være. Dette er utrolig positivt for alle som jobber her, sier DinSide-sjefen som samtidig innrømmer at det hadde vært enda bedre å gjøre dette selv.

- Dere har en mengde kapital etter salg av aksjene i QXL? Kunne dere ikke ha gjort ekspansjonen på egenhånd?

- Jo, det hadde vært besnærende å gjøre dette alene, og det er klart det gjør litt vondt å selge ut tjenesten sin. Men mulighetene for å få dette til er definitivt større med SOL på laget, sier han og minner på at det også var andre budgivere på banen.

- Vi hadde jo flere beilere på banen som kom med bedre priser enn det som vi fikk fra SOL. Likevel valgte vi dem, sier han.

Til toppen