Dips tar over helsemarkedet

Bodø-selskapet Dips sikrer seg Helse Øst, og blir dominerende på elektroniske pasientjournaler.

Helsevesenet har et stort effektiviseringspotensiale, og et av områdene det forventes størst gevinst på, er på innføringen av elektroniske pasientjournaler.

De fire helseforetakene stod fritt til å velge hvert sitt system, men nå er Dips i ferd med å ta over markedet.

Etter å ha signert avtale med Helse Sør-Øst, har Bodøs-elskapet tre av de fire regionale helseforetakene. Det gir selskapet en tilnærmet monopolposisjon, men det er også med på å forenkle mulighetene for å utveksle pasientjournaler på tvers av helseforetakene.

Suksessen har gjort Dips til et av landets raskest voksende teknologiselskaper. I 2004 omsatte selskapet for 40 millioner kroner, og i år forventer selskapet å nå en omsetning på 130 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

For å klare det må selskapet rekruttere aggressivt, og hittil i år har selskapet gjort 45 nyansettelser.

- Vi er stadig på jakt etter flere, men det er en kamp om hodene, sier Tor Arne Viksjø, administrerende direktør i Dips, til Dagens Næringsliv.

Konkurrentene Siemens og TietoEnator har begge slitt i dette markedet, og de deltok ikke i anbudsrunden for rammeavtalen med Helse Sør-Øst.

Dips er godt fornøyd med å ha utkonkurrert sine store internasjonale konkurrenter, og lover kraftig satsning på videreutvikling selv om konkurransen har blitt mindre.

- Gjennom den utviklingen vi har ledet an, har faktisk Norge kommet i ledelsen internasjonalt i forhold til å realisere digitale sykehus uten papirjournaler. Nå skal vi gå videre, sier Viksjø til Dagens Næringsliv.

Til toppen