Direkte trøbbel eller direkte suksess

Etter tre måneder med startvansker og datatrøbbel og 40 millioner brukte kroner, har selskapet Direkte Bordbestilling AS nå skiftet fokus og fått ny administrerende direktør.

Det nyetablerte selskapet Dirkte Bordbestilling (ved å ringe ett telefonnummer kan brukere få informasjon om, og bestille bord på hvilken som helst restaurant i hele Norge, red. anm.) har nå skiftet fokus. Til å begynne med var de etablert over hele landet, men fant fort ut at konseptet ikke lønte seg i "utkant-Norge".

Gründer Espen Agdestein forteller at 80 prosent av trafikken kom i Oslo. Behovet for et slikt konsept er ikke stort nok på små steder.

- Vi kunne nok fortsatt driften i Trondheim, Bergen og Stavanger, men vi ønsker å fokusere på Oslo, sier Agdestein.

- Vi er mer interessert i internasjonalisering, og skal snart starte opp i København.

Nedleggingen av distriktskontorene førte til at fire distriktssjefer mistet jobben i selskapet.

Selskapet har brukt mye penger på teknologiutvikling. Etter en investering på 20 millioner kroner, hadde Direkte Bordbestilling likevel teknikk-trøbbel de første tre månedene.

- Det ser ut til at det er en regel; at man skal ha trøbbel med teknikken i begynnelsen. Men nå fungerer systemet tilfredsstillende. Det er bare et par kosmetiske forbedringer som gjenstår, sier Agdestein til digi.no.

Agdestein var administrerende direktør i selskapet til 15. januar, da overlot han stillingen til Line Uppard. Hun har vært med i selskapet fra begynnelsen; først som konsulent, og siden som markedssjef. Uppard har tidligere vært informasjonsdirektør i Norgesgruppen og administrerende direktør i Glassmagasinet.

- Bedriften trenger forskjellige lederprofiler i de ulike fasene, og jeg tror det var fornuftig med et lederskifte i vårt selskap nå, sier Agdestein og forteller videre at han selv vil jobbe mer med utadrettet virksomhet.

- Jeg vil bygge videre, sier han.

Agdesteins nye tittel er prosjektdirektør.

Ifølge prosjektdirektøren viser styreformann Henning Øglænd, og styret forøvrig, en sjelden entusiasme for prosjektet.

- De har ikke mistet troen på konseptet selv om vi har brukt 40 millioner kroner, påstår Agdestein.

Planen er at konseptet skal selges som franchise-avtaler i andre europeiske storbyer.

- Det er spennende med en norsk bedrift som vil være franchise-giver. Hittil har vi kun vært vant med franchise-takere, sier han.

Direkte Bordbestillings neste mål er å innføre Internett-booking. Det vil sannsynligvis komme igang i løpet av våren.

- Vi har det meste klart, men må jobbe mer med sikkerheten, avslutter Agdestein.

Til toppen