IT-trøbbel ved Akershus universitetssykehus i Lørenskog. Operasjoner blir utsatt som følge av harddisk-krasj. (Bilde: Ahus kommunikasjonsavdeling)

Diskkrasj stanset operasjoner

Ahus igjen rammet av alvorlige IT-problemer.

Oppdatering kl 1530: Ahus melder at problemet med IT-systemet er løst, og at normal drift er gjeninnført per kl 15.30. Sykehuset tar igjen i mot akuttpasienter.

Rett før klokken ett torsdag ettermiddag melder Akershus universitetssykehus (Ahus) at de er rammet av svikt i sentrale IT-systemer.

Alle planlagte ikke-livstruende operasjoner er utsatt på ubestemt tid. Sykehuset tar heller ikke imot nye akuttpasienter, som følge av trøbbel med telefon- og dataløsningen.

Nye akutte tilfeller blir omdirigert til Oslo universitetssykehus, Lovisenberg eller Vestre Viken. Fødende, kreftpasienter og allerede innlagte akuttpasienter skal derimot behandles som normalt.

- Det vi vet så langt, er at det har vært en feil i lagringssystemet, SAN-systemet som det heter. Systemet falt ned kvart over ett i natt. Da ble det iverksatt gul beredskap og satt ned en kriseledelse, forteller kommunikasjonsdirektør i Ahus Bjarte Reve til digi.no.

Det er selskapet Sykehuspartner som har ansvar for drift av IT-systemene. De skal ha identifisert og rettet feilen klokken 12.45.

- Ledelsen ved Ahus foretar en fortløpende vurdering av situasjonen på sykehuset og vil treffe de nødvendige tiltak for å hindre at liv og helse blir satt i fare, heter det i en pressemelding.

Systemet som ble rammet beskrives som selve hjertet i IT-plattformen. Når dette klapper sammen blir en rekke andre systemer berørt, deriblant IP-telefoni, tilgang til pc-er og skrivere.

Det meste skal nå være oppe eller på vei opp igjen, men det kan noe tid før driftsituasjonen er tilfredsstillende.

- Det siste som gjenstår er å få stabilitet i pasientjournalsystemet DIPS, sier Reve.

Også i fjor på samme tid opplevde Ahus en alvorlig svikt i det samme IT-systemet.

- Det var nok en mer alvorlig hendelse, ettersom systemene gikk ned over lang tid. Denne gangen har vi kunnet håndtere pasientstrømmen, sier Reve.

Sykehusdirektør Hulda Gunnlaugsdottir beklager sterkt den situasjonen som har oppstått. I en melding sier hun at alle ansatte ved sykehuset gjør sitt ytterste for å gi pasienter og pårørende ved sykehuset god oppfølging og god informasjon om situasjonen.

Oppvask

Kommunikasjonsdirektøren er derimot svært lite fornøyd med IT-driftsselskapet Sykehuspartner. Nå varsler han et oppvaskmøte.

- Dette er ikke godt nok. Slik skal det ikke være. Vi er ikke fornøyd og kommer til å sette oss ned med dem i etterkant av hendelsen for å få klarhet i hva som har skjedd, og hva som kan gjøres for å redusere risikoen for at dette kan skje igjen, sier Bjarte Reve til digi.no

    Les også:

Til toppen