Diskprodusent går for online lagring

Det er trange marginer innen disker, og Seagate kjøper for å klatre opp i verdistigen.

Verdens største produsent av harddisker, Seagate, kunngjorde i går at de kjøper Evault, en tilbyder av lagringstjenester online. Seagate betaler 185 millioner dollar kontant.

Evault ble opprettet i 1997, og har sakte, men sikkert, bygget opp en internasjonal tjeneste for automatisk sikkerhetskopiering og gjenoppretting mot små og mellomstore bedrifter. I dag har de 250 ansatte og 8500 kunder.

Seagate, som har en årsomsetning på godt over 9 milliarder dollar, har slitt med trange marginer, og lenge søkt å komme seg høyere opp på verdistigen, samtidig som de har begynt å produsere disker beregnet på forbrukerartikler som videoopptakere.

Seagates første framstøt innen lagringstjenester kom i april 2005 da de inngikk en samarbeidsavtale med ActionFront Data Recovery Labs for å levere onlinetjenester innen sikkerhetskopiering og gjenoppretting. Utover høsten utviklet samarbeidet seg til et oppkjøp, som ble formelt gjennomført i våres. I 2005 kjøpte Seagate også Mirra, et selskap som utviklet produkter for nettverkslagring, beregnet på hjem og småbedrifter.

I likhet med ActionFront, skal også Evault fortsette som heleiet datter av Seagate. For å sikre seg mot ødeleggende intern konkurranse, skal virksomheten koordineres gjennom en ny forretningsenhet, «Seagate Services». Målet for denne enheten er å bli «ledende leverandør av tjenester for å styre og vern om våre kunders digitale innhold gjennom hele dens livssyklus.» Målgruppen for Seagate Services skal være små og mellomstore bedrifter.

    Les også:

Til toppen