Disney får 60 dager på å gi opp trafikklys-logo

I februar i år saksøkte søkemotoren GoTo.com Disney-eide Go Network på grunn av for stor logo-likhet. Nå har Walt Disney Co. og Infoseek fått 60 dager på seg på å slutte å bruke det grønne og gule trafikksignal-emblemet som logo for nettportalen Go.com.

Som digi.no skrev 19. februar i år begrunnet GoTo sitt søksmål med at Go Networks portal-logo (til høyre) bryter med GoTos varemerkebeskyttelse.

Begge selskapenes logoer viser bokstaver på en grønn sirkel som er tenkt å illustrere et trafikklys. GoTo lanserte sin tjeneste i februar 1997, nesten ett år før Go Network kom på banen.

Nå har en amerikansk dommer gitt California-baserte GoTo (logoen til venstre)medhold i saken mot underholdningsgiganten, skriver amerikanske CNN Financial Network.


Walt Disney Co. og det heleide datterselskapet Infoseek, som nå står bak portalen Go.com (Go Networks), har fått 60 dager på seg til å slutte å bruke sin logo, som dommeren mener likner altfor mye på logoen til nesten navnelike søkemotoren Goto.com.

Disney har allerede svidd av millionbeløp - i dollar - på å slenge opp Go.com-logoen på sine utallige produkter, annonser og filmtrailere.

Foruten å pålegge Disney en tidsfrist på 60 dager på å fjerne Go.com-logoen, avviste dommeren Disneys krav om at GoTo.coms kausjonsforsikring økes fra 25.000 dollar til 20 millioner dollar. Disney ønsker en slik forsikring i tilfelle retten senere kommer til at dommerens kjennelse er ugyldig. For underholdningsgiganten nekter å gi seg: selskapet er allerede i gang med forberedelsene til rettssaken som er berammet til våren 2000.

Til toppen