Disney gir opp Internett-satsing

Stadig flere av gigantene må snurpe inn på sine Internett-satsinger. Disney trodde deres verdenskjente navn skulle gi dem en billett på Internett-toget, men tok feil.

Alle de store medieselskapene satset friskt på Internett og skulle tjene penger på å dele ut innhold gratis. Pengene skulle komme fra bannerannonser, men nå tar stadig flere konsekvensen av at dette ikke ser ut til å være mulig - hvertfall ikke for store, generelle medier.

Tidligere i januar offentliggjorde både Murdoch-eide Fox Interactive, NBC, The New York Times Company og CNN Interactive dype kutt i sin sasting. Nå er turen kommet til Disney.
For å kutte kostnader legger Disney rett og slett ned hele Internett-portalen Go.com. Ut ryker 400 ansatte og selskapet avskriver en investering på 3,4 milliarder kroner. Selskapet skal dog videreføre sports-siden ESPN.com og sin egen Disney.com.


Go.com ble startet i 1999 og laget samtidig en såkalt tracking-aksje, noe som ofte gjøres for å prise hurtigvoksende deler av et selskap uten å skille de fra moderselskapet. Men kursgrafen til Disneys tracking-aksje har pekt bratt nedover siden november 1999 da den startet på 35 dollar. Nå står aksjen i rundt fem dollar og Disney kjøper inn aksjene igjen.

Til toppen