Disney kopierer MySpace-knepene

Før nesten eide Disney barna, men nå skal mediagiganten legge om til MySpace-teknikk.

Mange av dagens voksne vokste opp med Disney som den største og beste leverandøren av underholdning til barn, enten det var Donald Duck blader og pocket bøker eller de storslåtte tegnefilmene. Spesielt dominerende var Disney på juleaften når NRK viste Disneys klassiske juletegnefilm.

Slik er det ikke lengre. Disney har vokst seg enda større enn den gang, men de har fått konkurranse fra en rekke hold og de er ikke lengre det naturlige førstevalget for dagens unger. Disney har merket konkurransen spesielt hardt på internettsiden, og det tar de nå grep for å gjøre noe med.

På årets Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas kommende mandag, skal Disney-sjef Bob Iger lansere en ny utgave av Disney-konsernets hjemmeside, Disney.com.

Nå skal de satse hardt på å henge seg på den raskt økende interessen for det som går under betegnelsen sosiale nettverk. På nettstedet skal ungene kunne se videoklipp, høre på musikk og spille spill, samtidig som foreldrene får en mulighet til å kontrollere ungenes bruk av nettstedet.

- Det nye Disney.com-nettstedet er den strategisk viktigste satsningen som Disney gjør for tiden, sier Steve Wadsworth, sjef for Disney-konsernets internettsatsning, til Wall Street Journal.

Den nye nettsiden skal være det Disney refererer til som portalen inn til Disneys verden av TV, filmer, leker, spill og fornøyelsesparker.

I motsetning til hva mange av de mest vellykkede sosiale nettverkene gjør, så skal ikke Disney.com åpne for å hente inn eksternt innhold. Disney vil isteden satse på at de har nok eget innhold til å gjøre nettstedet interessant for dagens unger.

- Jeg føler ikke at det er nødvendig for oss å ingå samarbeidsavtaler for å lykkes på denne plattformen, sier Iger Wall Street Journal.

De har isteden hentet inspirasjon fra andre nettjenester og produkter som MySpace, YouTube, XBox Live og Apples iPod.

Spørsmålet som aksjeanalytikere stiller seg nå, er om Disney er for sent ute til å henge seg på trenden med sosiale nettverk, eller om de fortsatt har en så sterk merkevare og innholdsportefølje at de vil lykkes med også dagens generasjon unger.

Til toppen